loading...

گروه وب سايت وان

طراحي و راه اندازي وب سايت، سئو و بهينه سازي وب سايت، طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن، خدمات وب، تبليغات اينترنتي، بازاريابي اينتررنتي

بازدید : 217
جمعه 8 بهمن 1400 زمان : 9:33

تيم برنرزلي در سال ۱۹۸۹ وقتي كه اولين طرح پيشنهادي و طرح خود را به مؤسسهٔ سرن (پروهشگاه فيزيك هسته‌اي و انرژي‌هاي سطح بالا) در سويس بوردر فرانسه مي‌فرستاد؛ اينترنت را اختراع كرد.

خصوصيات نسخه‌هاي مختلف وب

وب نسخه يك: مستندات (توسط پيوندها-لينكها-) به هم مرتبط شده‌اند. ...

تاريخچه وب
تيم برنرزلي در سال ۱۹۸۹ وقتي كه اولين طرح پيشنهادي و طرح خود را به مؤسسهٔ سرن (پروهشگاه فيزيك هسته‌اي و انرژي‌هاي سطح بالا) در سويس بوردر فرانسه مي‌فرستاد؛ اينترنت را اختراع كرد.

خصوصيات نسخه‌هاي مختلف وب

وب نسخه يك: مستندات (توسط پيوندها-لينكها-) به هم مرتبط شده‌اند.
وب نسخه دو: محتويات توسط كاربران ايجاد مي‌شود و اطلاعات بصورت پويا توليد و رشد پيدا مي‌كنند.
وب نسخه سه: ارتباط داده‌ها، ابزار، و مردم در سراسر جهان (به وقوع مي‌پيوندد).

اين اختراع مثل تمام اخترعات بنيادي وب بر پايه سه تكنولوژي اصلي شكل گرفته:

1. آدرس ياب يا شناسه آدرس واحد (معروف URL يا URI) منبع مستندات يا اطلاعات در وب براي پيدا كردن آن مستند در كل وب.
2. زبان نشانه گذاري متن هوشمند (HTML) براي ارائه محتويات صفحات وب و برقراري پيوندها (لينك‌ها).
3. پرتكل انتقال متن هوشمند (HTTP) براي انتقال اطلاعات وبي در سرتاسر اينترنت.
همان اوايل كار، خيلي زود تيم برنزلي متوجه شد كه وب براي موفق بودن نياز به عامل چهارمي و آن آزاد بودن و بازبودن (دسترسي‌ها در) وب است. اين تصميم مؤثر، راه را براي رسيد وب به وضعيت موجود امروز باز كرد كه (باعث شد اينترنت:) جهاني، باز و آزاد، سازگار با سيستم‌هاي عامل و سخت‌افزارهاي متفاوت، يك مجموعه مرتبط با هم، آموزشي، تجاري، سرگرم‌كننده، رفاه آور براي مردم شده‌است.

وب ۱٫۰


در ابتدا داستان با شبكه‌اي از مقالات و متن‌ها شروع شد.

و مطمئناً در سال ۱۹۹۸ ارائه شدن گوگل با پيشنهاد الگوريتم جديد، بواسطه سادگي و توانايي خود در جستجو در اينترنت، بهبودي و پيشرفت قابل توجهي براي وب بود. موتور جستجوي گوگل انتظارات بعدي مصرف كنندگان كه به دنبال پيدا كردن اطلاعات، محصولات و سرويس‌ها و ديگر مردم بودند را بالا برد. همچنين گوگل سطح پذيرش راهبرد تجارت پيچيده‌تر و برنامه فروش آنلاين براي شركت‌ها را ارتقاء داد (با اين بهانه) كه بتوانند رتبه خود را در گوگل بيشتر كنند (تا در اولين نتايج جستجوي گوگل قرار گيرند). اين كار گوگل انقلاب جديدي در بوجود آمدن كسب و كارهاي آنلاين (حاضر در همه جا و همه وقت) و مدلهاي جديد تبليغات و همچنين بازارهاي جديد را باعث شد.

بدين ترتيب وبلاگ‌ها داراي شخصيتي خواص براي خود شدند كه اين شخصيت را مستقيماً از مؤلف خود به ارث مي‌برند (شما با مطالعه دفترچه خاطرات شخصي هر فرد مي‌توانيد با ابعاد متفاوت شخصيتي وي نيز تا اندازه‌اي كه امكان دارد آشنا شويد

وب ۲٫۰


اين اتفاقات ما را به وب ۲٫۰ رساند. در حالي كه تجارت‌ها و كسب و كارها داشتند از روش‌هاي قبل به روشهاي جديد وب مهاجرت مي‌كردند يك نسل جديدي از كاربران و برنامه نويسان وب شروع به همكاري فعالي كردند. در سال ۲۰۰۴ تيم آوريلي وب ۲٫۰ را با عنوان انقلاب تجارت در صنعت كامپيوتر بوسيله مهاجرت به روي بستر وب" را (به جهان) معرفي كرد. اصل قضيه وب ۲٫۰ اين است كه كاربراني مثل خود مصرف كنندگان محتويات را ايجاد مي‌كنند؛ و به اين ترتيب اطلاعات خيلي پوياتر از اطلاعات در وب ۱٫۰ مي‌باشد.

جامعه ويكي‌پديا مفهوم همكاري و خرد جمعي جوامع مردمي وب ۲٫۰ را ارتقاء داد. ويكي‌پديا وب ۲٫۰ را اينگونه تعريف مي‌كند: «عنواني كه روند استفاده از وب جهانگستر (www)و تكنولوژي‌ها و طراحي‌هاي آن كه هدفش رسيدن به افزايش خلاقيت، اشتراك گذاشتن اطلاعات و مهمتر از همه همكاري كاربران است را توصيف مي‌كند.» اين تعريف ويكي از ديدگاه اصلي تيم برنرزلي نسبت به تعريف وب كه در آن همكاري واقعي و تعاملي و ارتباطات جهاني و اشتراك گذاري اطلاعات بود، جامعتر است. شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس بوك،لينكدال ان، پاسادو، ببو، اوركات و ماي اسپيس راه تعامل مردم در وب را هموار ساختند. تجار با توجه به اين شبكه‌هاي اجتماعي و جنبه‌هاي همكاري‌هاي درون وب نظرشان را به راههاي ايجاد بستر استفاده واقعي و ابزاري توسط شركتهايشان و مصرف كنندگانشان معطوف ساختند.

(در محدوده وب ۲٫۰) شركت‌ها بايد تصميم بگيرند كه براي كارشان وبلاگ بسازند يا نسازند!، و اينكه به هر حال مي‌خواهند نظر مشتريانشان در مورد محصولاتشان را به ديگران نشان بدهند يا خير. شركت‌ها به سمت و سوي فعال سازي و كاربردي تر كردن نظرات مشتريانشان در كسب و كارشان هستند، تا بتوانند نيازمنديهاي مشتريانشان و توقعات نحوه تعامل خريد و فروششان را بهتر برآورده سازند.

يوتيوب خيلي خوب به تعريف همكاري اجتماعات در وب ۲٫۰ كمك كرد. در آوريل ۲۰۰۸ موتور جستجوي يوتيوب ۸۰ ميليون پاسخ ارائه كرده كه حدود ۴ ميليون از آنها كانالهاي ايجاد شده توسط كاربران است.

به گفته شركت بين‌المللي اطلاعات(IDC)، ويدئوهاي توليد شده توسط كاربران و آپلود شده در روز در تمام سايتهاي فيلم بيش از ۵۰۰ هزار قطعه فيلم در سال ۲۰۰۷ بوده و در چهار سال بعد از آن به حدود ۵ ميليون (ويدئو در روز) خواهد شد.

چيزهاي شگفت‌انگيزي در اينترنت اتفاق افتاده‌است. به هر حال در موارد متعددي وب ۲٫۰ باز هم بصورت محدوده بسته‌اي (به حساب مي‌آيد)، كه در آن معمولاً پيوند دادن‌ها داخل آن (براي نگه داشتن مصرف كنندگان و مشتريان) ساده نيست و هنوز در خارج از سايت مربوطه يا بين چند سايت مختلف بايد صورت گيرد و بعضي اوقات نير استفاده اختصاصي از راه حلها و ضميه‌هاي بعد مانع همكاري و ارتباط مي‌شود.

وب ۳٫۰


اگر نخواهيم بگوييم انقلاب، تحول بعدي در وب ارتباط سخت‌افزار (مثل موبايل، لپ‌تاپ، و ساير دستگاههاي سخت‌افزاري) به اينترنت بود. راه جديدي براي يكپارچه سازي و هموار كردن راههاي بدست آوردن اطلاعات و ديد جديدي كه قبلاً اصلاً امكان‌پذير نبود؛ و راه جديدي براي ارتباط به اينترنت از طريق دستگهاي متنوعي كه قابليت و توانايي پيداكردن و تجزيه و تحليل و شسته رفته كردن اطلاعات را دارند.

كنسرسيوم وب جهانگستر (w3c)تكنولوژي‌هاي جديدي را براي به وقوع پيوستن وب ۳٫۰ استاندارد سازي كرد؛ كه شامل عناوين: وب مفهومي، ويدئو روي وب، وب سيار و همراه و وب در همه جا و تمام شرايط مي‌باشند.

وب مفهومي


وب مفهومي چارچوبي مشترك مبتني بر آدرسهاي اينترنتي بوجود آورد كه اجازه مي‌دهد در سرتاسر برنامه‌ها، برنامه‌هاي بزرگ و محدوده‌هاي اجتماعي، اطلاعات به همديگر مرتبط شوند، به اشتراك گذاشته شوند و قابليت استفاده مجدد پيدا كنند. با استفاده از تكنولوژي‌هاي كنسرسيوم جهانگستر(w3c) در وب مفهومي افراد يا دستگاها مي‌توانند با استفاده از يك نمونه از اطلاعات از يك مجموعه به مجموعه بي انتهايي از اطلاعات مرتبط به آن مطلب كه در پايگاهاي اطلاعاتي سرتاسر جهان دستيابي كند. اين پايگاها از طريق شبكه سخت‌افزاري و كابل كشي به هم مرتبط نشده‌اند بلكه اين اطلاعات پراكنده در مناطق مختلف جغرافيايي بوسيله پارامترهاي مشتركي مانند: يك شخص خاص، يك مكان خاص، يك ايده و نظريه خاص، يك مفهوم خاص و... به هم پيوند داه مي‌شوند.

اهداف اصلي وب مفهومي


وب مفهومي، شبكه‌اي از اطلاعات به هم مرتبط است. خيلي از اطلاعاتي كه در طول روز آنها را از اينترنت استفاده مي‌كنيم در يك جا نيستند. براي مثال شما صورتحساب بانكي خود را در اينترنت در سايت بانك مربوطه و عكسهاي خود را در آلبوم اينترنتي در سايتي ديگر و قرار ملاقاتهاي خود را باز در جايي ديگر مي‌بينيد. اما آيا مي‌توانيد عكس‌هاي خودتان را در تقويم خودتان ببينيد و بفهميد كي آن عكس را گرفته‌ايد و در آن وقت چه مي‌كرديد؟ آيا مي‌توانيد گزارشهاي بانكي خود را در تقويم خود ببينيد؟ چرا نه؟! چون شبكه‌اي ازاطلاعات به هم مرتبط شده نداريد. چون هركدام از اطلاعات شما بوسيله برنامه‌اي خاص كنترل مي‌شوند و در وب سايت خاصي نگهداري مي‌شوند.

ديدگاه وب مفهومي اين است كه مباني وب را از تكيه بر مستندات و فايلها به پايه ريزي بر اساس اطلاعات گسترش دهيم. اطلاعات يك مطلب بايد بتوانند به مستندات مورد استفاده در معماري عمومي وب دسترسي داشته باشند، مثلاً آدرس‌هاي اينترنتي بايد قابليت اتصال به مستند ديگر يا قسمت از آن را كه در رابطه با همين موضوع است در حال حاضر ارتباط داشته باشند. اين يعني اينكه ايجاد يك چارچوب مشتركي كه اجازه بدهد اطلاعات قابليت اشتراك گذاري و استفاده مجدد در سرتاسر برنامه‌ها، برنامه‌هاي خيلي بزرگ و محدوده‌هاي ارتباطي و اجتماعي بصورت اتوماتيك و خودكار با كيفيت و درستي ابزارهاي دستي، كه شامل قابليت ايجاد ارتباطات جديد و قابل نمايش در ميان اطلاعات باشد.

فضاي مجازي مجتمع يا مجتمع فضاي مجازي (محاسبات ابري-رايانش ابري)



مجتمع فضاي مجازي يا فضاي مجازي مجتمع چيست؟



تصوركنيد كامپيوتر و تمام دستگاههاي قابل حملتان (مثل موبايل و لپ‌تاپ و كتاب خوان و...) در تمام اوقات با هم همسان سازي شده باشند(sync سنكرون باشند). تصوركنيد هر وقت كه اراده كرديد به تمام اطلاعات شخصي خودتان دسترسي پيدا كنيد. تصورت كنيد توانايي دسته‌بندي و سازماندهي و جستجوي تمام اطلاعاتتان را روي اينترنت داشته باشيد. تصور كنيد كه بتوانيد تمام اطلاعات خود را از قبيل عكس، فيلم، مطلب، ايميل، فايلها و مدارك، و... را براي دوستان، فاميل، همكاران بصورت فوري به اشتراك بگذاريد. همه اينها وعدهاي مجتمع فضاي مجازي شخصي است.

اين مطلب را درك و باور كنيد يا نه، به هر حال احتمالاً همين الآن در حال استفاده از يك سرويس مبتني بر فضاي مجازي مجتمع هستيد؛ و تقريباً همه كساني كه با كامپيوتر كار مي‌كنند. gmail و google docs دو نمونه اوليه از مجتمع فضاي مجازي هستند كه ما حتي فكرش را هم نمي‌كرديم كه بر پايه همين نوع سرويس باشند.

بطور خلاصه، فضاي مجازي مجتمع شخصي به اين معني است كه: همه بخشهاي اطلاعاتي كه در طول زندگي و راجع به هرجنبه از زندگيتان در هروقت كه نياز داشته باشيد دم دست شما و آماده براي استفاده شما هستند. اطلاعات بايد سيار و همراه، قابل انتقال و در هر لحظه قابل دستيابي باشد. شاه كليد امكان‌پذير شدن، قابليت حمل و تعاملي شدن اطلاعاتتان همسان و به روز بودن اطلاعات شما در ميان دستگاهها مورد استفاده شما (مانند لپ‌تاپ، موبايل و...)مثل اطلاعات به اشتراك گذاشته شده باشند. اطلاعات به اشتراك گذاشته شده، اطلاعاتي هستند كه در هرجاكه اراده كنيم به آنها دسترسي پيدا مي‌كنيم، مثل هر شبكه‌هاي اجتماعي مجازي، بانكها، وبلاگها، اتاقهاي خبري، اجتماعات اقتصادي و غيره. نهايتاً، فضاي مجازي مجمتمع شخصي كه شامل همه اطلاعاتتان از دفترچه تلفن و آدرسهايتان گرفته تا كلكسيون آهنگها و صداها و مدارك و گزارشهاي كاري و اقتصادي و... به فضاي مجازي مجتمع عمومي و فضاي مجازي مجتمع ديگران متصل خواهد شد. همه چيز به هم متصل خواهد شد. اين يعني اينكه در هر جاي اينترنت كه با آن سرو كله داريد، مانند كار كردن با افراد ديگر، مي‌توانيد به آن اطلاعات مورد نظرتان اتصال برقرار كنيد. اين قضيه شامل، شبكه‌هاي اجتماعي، بانكها، دانشگاهها، محلهاي كاري، فاميل و دوستان خودتان هم مي‌شود. مطمئناً، شما خواهيد توانست كه چه قسمتي از اطلاعات شما عمومي و چه قسمتي بصورت خصوصي بماند. دسته‌اي از فضاي مجازي مجتمع شخصي، شكل جديدي از شبكه‌هاي اجتماعي مجازي را شكل خواهند داد كه تنظيمات حريم شخصي بيشتري از امثال فيس بوك خواهند داشت، و ويژه تر خواهند شد اگر اين دسته‌بندي‌ها فاميل محور يا تجارت گرا باشند. (حريم شخصي مسئله بزرگ آمار جرم در فضاي مجازي مجتمع افراد خواهد شد). سرانجام، ابزارها ودستگاههاي شما (در فضاي مجازي مجتمع)، دربارهٔ شما ياد مي‌گيرند و مي‌فهمند شما چه كار مي‌كنيد، به كجا مي‌رويد و قصد انجام چه كاري را داريد و قتي شما به سراغ آنها مي‌رويد. ممكنه اين نظرات شبيه داستانهاي علمي تخيلي به نظر برسد، اما مطمئناً ما را به سمتي فضاي مجازي مجتمع سوق خواهد داد. هرچند هنوز كاملاً وجود ندارد. ما در حال ايجاد فضاي مجازي مجتمع شخصيمان هستيم.

فضاي مجازي مجتمع شخصي شما


فضاي مجازي مجتمع شخصي راهي براي ارتباط تجربه‌هاي كاربران، همگرايي (و متمركزشدن و يكي شدن) تكنولوژها با دستگاهها و سخت‌افزارهايي كه از سيستم عاملهاي مشابهي استفاده مي‌كنند، شبكه‌هاي به هم مرتبط (مانندشبكه‌هاي راديويي) است. اما با وجود همگرايي تكنولوژي‌ها، سخت‌افزارها به سمت تنوع و واگرايي بيشتر ميل مي‌كنند. چالش بعدي اين است كه بفهميم چگونه در سرتاسر اين تنوع دستگاهها بصورت مستمر ارتباط برقرار كنيم. مجتمع سازي (محاسبات ابري) امروزي در ميان كل توليدات يك شركت بخصوص بصورت خيلي خوبي سنكرون اطلاعات (همسان سازي و همزمان سازي) و مطالب صورت گرفته‌است. با پيش زمينه فضاي مجازي مجتمع شخصي، مصرف كنندگان مي‌توانند پخش كنند: آهنگ، تصاوير، محصولات و چيزهاي خيلي زيادتري از هر مطلبي كه امكان دسترسي به آن را دارند و از هر دستگاه سخت‌افزاري كه دارند و هرجا كه اتفاق مي‌افتد، را داشته باشند.

سرويس‌هاي «فضاي مجازي مجتمع» از چه چيزيهاي تشكيل مي‌شوند

راه توليد كنندگان و تحليل گران نشان مي‌دهد كه فضاي مجازي مجتمع در تمام نقاط جهان بصورت پراكنده‌است. برخي از ابهامات در جو تجارت و برخي در هنگام مشخص شدن برخي اشكالات فني است. وقتي (بي خود و بي جهت) به هرچيزي برچسب فضاي مجازي مجتمع بچسبانند، اين اصطلاح معني خودش را از دست مي‌دهد و به عبارت ديگر لوس مي‌شود.

شركت بين‌المللي اطلاعات كامپيوتر(IDC) با ليست دم دستي بدرد بخوري آمده تا تعيين كند چه چيزهاي را مي‌شود برچسب فضاي مجازي مجتمع زد و چه چيزهاي را نه؟!

مشخصات كليدي سرويس‌هاي «فضاي مجازي مجتمع


1. اطلاعات بوسيله شخص ثالث، خارج از محدوده سايت ايجاد شده باشد.
2. بوسيله اينترنت قابليت دسترسي داشته باشد.
3. حداقل يا هيچ فرد ماهر در زمينه فناوري اطلاعات براي پياده‌سازي آن نباشد.
4. تأمين كننده باشد: يعني خودش تأمين كننده نيازهاي درخواستها باشد، تقريباً همزمان استقرار پيدا كند (همزمان در اينترنت و دستگاههاي متصل به آن، لپ‌تاپ و پخش كننده‌ها و كامپيوتر هيا شخصي و...)، بصورت پويا و خوب دسته‌بندي شود
5. مدل قيمت گذاري داشته باشد: بصورت خوب دسته‌بندي شود، كاربردي باشد (مبتني براستفاده كاربر باشد)(حداقل قابليت انتخاب داشته باشد).
6. رابط كاربر خوب داشته باشد (قابليت نمايش در مرورگر و جانشين داشته باشد. به قول معروف Userfriendly باشد).
7. رابط سيستم داشته باشد: توابع كتابخانه‌اي وب سرويسي داشته باشد.
8. قابليت اشتراك گذاري منابع يا نسخه‌هاي مشترك را داشته باشد (قابليت سفارشي كردن در حيطه سرويس‌هاي اشتراك گذاري).

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 18
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 36
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 143
  • بازدید سال : 266
  • بازدید کلی : 17338
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه