loading...

گروه وب سايت وان

طراحي و راه اندازي وب سايت، سئو و بهينه سازي وب سايت، طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن، خدمات وب، تبليغات اينترنتي، بازاريابي اينتررنتي

بازدید : 301
جمعه 8 بهمن 1400 زمان : 9:25

اين مقاله در حال بروز رساني مي باشد.
در اين مقاله سعي شده است كه مفاهيم تخصصي و اصطلاحات مورد استفاده در دنياي وب سايت و دهكده جهاني وب به همراه توضيح آنها براي شما عزيزان ليست كنيم.
در ابتدا عرض مي كنيم كه به دليل پيشرفت روز افزون تكنولوژي و به روز شدن تكنولوژي، اطلاعات اين مقاله همواره در حال آپديت و به روز شدن مي باشد و اصطلاحات جديد به مقاله اضافه خواهد شد،
بسياري از وبمستران و كساني كه به طراحي ، راه اندازي ، برنامه نويسي ، سئو و بهينه سازي وب سايت علاقه مند هستندوميخواهند دراين عرصه...

بسمه تعالي

اين مقاله در حال بروز رساني مي باشد.
در اين مقاله سعي شده است كه مفاهيم تخصصي و اصطلاحات مورد استفاده در دنياي وب سايت و دهكده جهاني وب به همراه توضيح آنها براي شما عزيزان ليست كنيم.
در ابتدا عرض مي كنيم كه به دليل پيشرفت روز افزون تكنولوژي و به روز شدن تكنولوژي، اطلاعات اين مقاله همواره در حال آپديت و به روز شدن مي باشد و اصطلاحات جديد به مقاله اضافه خواهد شد،
بسياري از وبمستران و كساني كه به طراحي ، راه اندازي ، برنامه نويسي ، سئو و بهينه سازي وب سايت علاقه مند هستند و ميخواهند در اين عرصه پا گذاشته و به دنياي حرفه اي طراحي و برنامه نويسي و سئو وب سايت وارد شوند براي شروع بايد با اصطلاحات تخصصي در اين زمينه آشنا باشند، گروه وب سايت وان در اين مقاله سعي كرده است كاربران عزيز را با اصطلاحات تخصصي در زمينه طراحي ، راه اندازي ، برنامه نويسي ، سئو و بهينه سازي وب سايت آشنا كند، از آنجا كه تكنولوژي و فناوري روز به روز در حال پيشرفت و بروز رساني است و همچنين شاهد تغييرات زيادي در اين زمينه هستيم اين مقاله هم آپديت مي شود و در صورت تغييرات در متون و تعاريف اصلاحات لازم انجام خواهد گرفت.

***اصطلاحات ومفاهيم تخصصي در طراحي،راه اندازي،برنامه نويسي،سئو و بهينه سازي وب سايت-در حال بروز رساني-قسمت دوم***

وبلاگ:


مقدمه اي بر وبلاگ نويسي

وبلاگ يك يا چندين صفحه اينترنتي شخصي يا گروهي است كه در آن شخص يا گروه به نوشتن مطالب متوالي (روزانه يا چند روز در ميان) در موضوعات متنوع و دلخواه مي پردازند.و افكار،عقايد اشعار و يا خاطرات خود را براي مطالعه عموم در آن قرار مي دهند.از آنجاييكه وبلاگ در اينترنت نشر مي يابد مي توان آنرا يك نشريه اينترنتي شخصي هم اطلاق كرد.و حتي گاهي بعضي ها پا را از اين هم فراتر مي گذارند و وبلاگ را يك رسانه اينترنتي مي نامند.

وبلاگ و وبلاگ نويسي از پديده هاي نوين در دنياي پر راز و رمز اينترنت است.هم اكنون صدها ميليون نفر از مردم سراسر دنيا از تمام سطوح اجتماعي و از تمامي قشرها به وبلاگ نويسي روي آورده اند و از طريق وبلاگ نويسي نوشته هاي خود را در معرض ديد عموم مراجعان از اقصي نفاط جهان در دهكده جهاني گذاشته اند.

اينترنت امكانات و ابزارهاي متعددي را به منظور ارائه خدمات وسرويس ها در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد . يكي از ويژگي هاي بسيار جذاب اينترنت ارائه سرويس ها و خدماتي است كه شما را قادر مي سازد با مخاطبان خود ارتباطي پويا و متقابل برقرار نموده و از نقطه نظرات آنان در رابطه با يك مطلب ، آگاه شويد .
در اين راستا هر يك از كاربران مي توانند دانش و تجارب خود را در اختيار ديگران قرار داده و خود نيز به عنوان عضوي از يك جامعه شبكه اي مطرح گردند ( اشتراك دانش ) . فرض كنيد ابزاري ارزان قيمت براي انتشار مطلب در اختيار هر نويسنده و يا صاحب قلمي باشد كه بتواند با استفاده از آن عقايد، اخبار ، ديدگاهها و نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مورد علاقه ، بدون محدوديت هاي مرسوم بيان نمايد.آيا شما علاقه مند به استفاده از چنين ابزاري مي باشيد ؟ آيا تمايل به داشتن يك روزنامه شخصي داريد كه در آن بتوانيد مطالب خود را در ارتباط با موضوعات مورد علاقه ، بيان نمائيد؟ بشريت درطي چند سال گذشته قدم در دنياي جديدي گذاشته است كه بدون شك يكي از مهمترين دستاوردهاي آن تحول و دگرگوني اساسي در ارتباط با نحوه نشر اطلاعات است. وبلاگ ( Weblog ) و يا بلاگ ( Blog ) نمونه اي در اين زمنيه بوده كه با توجه به ماهيت اينترنت ، ويژگي دو طرفه بودن وب و تنوع خواسته استفاده كنندگان، در كانون توجه علاقه مندان قرار گرفته و ما امروزه شاهد رشد و گسترش چشمگير آن مي باشيم . واژه " بلاگ " ، از جمله واژه هاي جديدي است كه قدم در عرصه ادبيات جهاني اينترنت گذاشته است .

وبلاگ يا وب‌نوشت كه به آن تارنوشت، تارنگار يا بلاگ (به انگليسي: Blog) هم مي‌گويند، نوعي وب‌سايت است كه حاوي اطلاعاتي مانند: گزارش روزانه، اخبار، يادداشت‌هاي شخصي و يا مقالات علمي مورد نظر طراح آن است. وبلاگ تركيبي از دو كلمۀ «web» و «log» به معناي ثبت وقايع روزانه است. مطالب وبلاگ بر مبناي زماني كه ثبت شده گروهبندي و به ترتيب از تازه‌ترين رخداد به قديم ارائه مي‌گردد. نويسنده وب‌نوشت، وب‌نويس يا تارنويس ناميده مي‌شود و ممكن است ...

صفحه جشنواره هاي وب سايت:


در يك بيزينس يا تجارت يا فروشگاه يا هر شغلي كه در زمينه فروش محصولات يا خدمات خود فعاليت دارند، به تازگي يك نوع فروش به روش مدرن اضافه شده است،شما تا حالا چشمتان به جشنواره هاي فروش محصولات يا خدمات آشنا شده است، در جشنواره هاي فروش معمولا محصولات يا خدمات به صورت قابل ملاحظه اي تخفيف قيمتي دارند به طوريكه مشتريان حتي اگر نيازي هم به محصولات يا خدمات نداشته باشند باز هم آن جشنواره را بررسي مي كنند و چه بسا كه خريد هاي جشنواره اي انجام مي دهند. فروش هاي جشنواره اي توسط مالكين شان طي بسياري الگوريتم هاي مالي و حسابداري به گونه اي تدارك ديده مي شوند كه باز هم براي شركتشان در بلند مدت سود آوري داشته باشد، وحالا اين جشنواره هاي فروش در وب سايت ها صفحه اي مخصوص به خود ميگيرند و يك نوع فروش و تبليغ اينترنتي خوب به حساب مي آيند.

صفحه تعرفه هاي وب سايت:


در صفحه ي تعرفه هاي وب سايت معمولا قيمت ها و تعرفه هاي محصولات و خدمات را قرار مي دهند.
در فروش محصولات و خدمات، وجود قسمت تعرفه ي محصولات و يا خدمات جزئي از تبليغات موثر در جذب مشتري براي خريد محصول يا خدمات مي باشد به اين صورت كه براي مشتري همه چيز نمايان است و با ديدن تعرفه و قيمت ها و بررسي محصول يا خدمات ميتواند خريد راحتتري داشته باشد.

صفحه فرصت هاي شغلي وب سايت:


صفحه فرصت هاي شغلي در وب سايت براي استخدام نيروهاي مورد نياز در سازمان طراحي مي شود.
در وب سايت قرار دادن صفحه فرصت هاي شغلي و استخدام هم جزو فعاليت هاي حرفه اي در موضوع تبليغات و بازاريابي اينترنتي مي باشد.

صفحه باشگاه مشتريان وب سايت:


صفحه باشگاه مشتريان يك محيط براي ارتباط مستمر بين سازمان و مشتريان مي باشد.
وجود صفحه باشگاه مشتريان در وب سايت شما نشان از قدرت وب سايت و فعاليت و شغل و تجارت شما خواهد داشت، شما در باشگاه مشتريان تعامل راحت تري با مشتريان خود برقرار ميكنيد و مشتريان به صورت خودماني تر حرفهايشان را مي زنند.

صفحه نقشه وب سايت:


نقشه وب سايت يك صفحه است كه شامل لينك و آدرس تمامي صفحات موجود در وب سايت را در خود قرار مي دهد، اين باعث مي شود كه كاربران و حتي ربات هاي موتورهاي جستجوگر خيلي راحت تر به تمامي صفحات وب سايت دسترسي داشته باشند.

شبكه هاي اجتماعي وب سايت:


صفحه شبكه هاي اجتماعي در وب سايت براي معرفي آدرس هاي شبكه هاي اجتماعي سازمان و قرار دادن اطلاعات مورد نياز آنها براي دسترسي به اكانت هاي شبكه اجتماعي مي باشد.

حق كپي و رايت وب سايت:


در هر وب سايت سازنده و طراح و برنامه نويس وب سايت به دليل صرف هزينه بالا وزمان زياد در انجام پروژه طراحي وب برنامه نويسي وب سايت حق كپي و رايت غير قانوني را از سوء استفاده كنندگان سلب مي كند.

منوي اصلي وب سايت:


وجود منوي اصلي در وب سايت يك لازمه خيلي خيلي واجب در هر وب سايت مي باشد، منوي اصلي وب سايت معمولا به صورت افقي در اولين سطر طراحي وب سايت قرار ميگيرد يا به صورت افقي و سمت راست يا چپ وب سايت جاي مي گيرد.

منوي فوتر وب سايت:


در بعضي از وب سايت ها از يك منوي ديگر در فوتر وب سايت استفاده مي كنند تا دسترسي به صفحات اصلي وب سايت را در درسترسي تر قرار دهند.

باكس جستجو در وب سايت:


در بسياري از وب سايت ها باكس هايي براي جستجوي كلمات مورد نظرشان در محتواي وب سايت قرار مي دهند تا كاربران وب سايت هر چه سريعتر به مطالب مورد نيازشان دسترسي پيدا كنند.

استفاده از آرم وب سايت:


وجود آرم سازمان در سردر وب سايت هم از لحاظ تبليغات اينترنتي و هم از لحاظ شناخت آرم توسط كاربران خيلي حائز اهميت است.

عنوان و تايتل وب سايت:


عدم وجود عنوان و تايتل در وب سايت براي كاربران بسيار گمراه كننده خواهد بود ، خود شما وقتي وارد وب سايتي مي شويد كه هيج عنواني در آن وجود ندارد چه فكري مي كنيد.


سفارش آنلاين خدمات:


در بسياري از وب سايت ها براي فروش محصولات و خدمات وب سايتشان نياز به صفحه سفارش محصول و يا خدمات دارند.

صفحه اصلي وب سايت يا خانه:


صفحه اصلي يا خانه وب سايت ، صفحه اول وب سايت مي باشد كه كاربران بعد از وارد كردن آدرس وب سايت شما به آن صفحه منتقل مي شوند.

صفحه درباره وب سايت:


معمولا يك صفحه در وب سايت قرار مي دهند كه درباره وب سايت يا سازمان متوني نوشته مي شود و به صورت كلي وب سايت يا سازمان مورد نظر را تعريف ميكند.

صفحه تماس با ما وب سايت:


صفجه تماس با ما در وب سايت جزو واجبات و اركان اصلي در وب سايت مي باشد، هر كاربري در وب سايت كه نياز داشت محصول يا خدماتي را خريداري كند و يا مشاوره بگيرد نياز دارد تا از صفحه تماس با ما به كارشناسان وب سايت ارتباط برقرار كند.

صفحه مقالات وب سايت:


در بعضي وب سايت ها يك يا چند صفحه براي قرار دادن مقالات وب سايت در نظر مي گيرند تا بتوانند مخاطبين خود را به سمت وب سايت بكشند.

صفحه اخبار وب سايت:


صفحه اخبار وب سايت مي تواند براي بيان خبرهاي درون سازماني چه از واحد فروش و چه از واحد تبليغات و غيره مورد استفاده قرار مي گيرد.

صفحه آموزش هاي وب سايت:


در بعضي وب سايت ها صفحاتي براي قرار دادن آموزش هاي مربوط به وب سايت قرار مي دهند.

صفحه خدمات وب سايت:


وجود صفحه خدمات وب سايت در وب سايت براي بيان ليست خدماتي كه سازمان مي تواند به كاربرانش ارائه دهد مورد استفاده قرار مي گيرد.

صفحه سوالات متداول وب سايت:


وجود صفحه ي سوالات متداول در وب سايت از وقوع بسياري از مشكلات احتمالي كاربران وب سايت جلوگيري مي كند.

صفحه نمونه كارهاي وب سايت:


صفحه نمونه كارهاي وب سايت همانطور كه از اسمش مشخص است براي نشان دادن نمونه كارهاي سازمان يا وب سايت مورد استفاده قرار ميگيرد.


صفحه گالري تصاوير وب سايت:


صفحه گالري تصاوير وب سايت هم براي نمايش تصاوير انتخاب شده توسط كارشناسان سازمان مورد استفاده قرار مي گيزد.


صفحه دانلود هاي وب سايت:


يك صفحه هم براي دانلود هاي وب سايت قرار مي دهند تا در صورت نياز براي دانلود هر فايلي از آن استفاده كنند.

متاتگ ها:


متا تگ ها و يا به اصطلاح متا ديتا (Meta Data)، اطلاعاتي هستند كه در توصيف اطلاعات ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند و در واقع اطلاعات تكميلي صفحات وب شما مي باشند و توسط بازديد كنندگان قابل رويت نيستند. اين تگ ها مي توانند در هر صفحه وب با هر فرمتي و در صورتي كه صفحه شما داراي قاب (فريم) باشد، در بخش head صفحه مورد استفاده قرار گيرند.
امروزه اكثر موتور هاي جستجو از برچسب هاي متا استفاده مي نمايند اين برچسب ها براي بررسي و شاخص گذاري صفحات مورد استفاده قرار ميگيرند به اين معنا كه شما مي توانيد توسط اين تكنيك كنترل بيشتري بر روي نحوه نمايش صفحه در موتور جستجو و در نهايت افزايش ترافيك بيشتر در آن، داشته باشيد.
متا تگ ها از دو قسمت كلي تشكيل شده اند:
Name: مشخص كننده نام متا تگي است كه شما قصد استفاده از آن را داريد.
Description: تعيين كننده محتويات متاتگ براي موتورهاي جستجو است.
ربات هاي موتورهاي جستجوگر وقتي وب سايت شما را مي يابند و مي خواهند اطلاعات وب سايت شما را در بانك اطلاعاتي خودشان قرار دهند و به ليستشان اضافه كنند از اطلاعات موجود در متاتگ ها يا برچسبهاي استفاده مي كنند. متاتگ ها اين امكان را به شما مي دهند كه كلمات كليدي وب سايت و جملات توصيفي وب سايت خود را در آن تعريف كنيد، متاتگ ها به شما اجازه مي دهند كه تعريف كنيد يك موتور جستجوگر به چه نحوي اطلاعات وب سايت شما را در ليست نتايجش نشان دهد مثلا در متاتگ ها مي توانيد كلمات كليدي وب سايت خودتان را تعريف كنيد اينطور وقتي كاربران كلمات كليدي وب سايت شما را جستجو كنند موتور جستجوگر متاتگ وب سايت شما را مشاهده مي كند و در ليست نتايجش براي آن كاربر وب سايت شما را قرار مي دهد.كه اين در سئو و بهينه سازي وب سايت شما كمك مي كند.
متاتگ ها و يا بر چسبهاي براي اهداف مختلفي مورد استفاده قرار ميگيرند،محل قرار گيري متاتگ ها يا برچسبهاي را در بخش هد وب سايت يا مي باشد.
مهم ترين متاتگ هاي موجود براي بهينه سازي و سئو وب سايت مورد استفاده قرار مي گيرند متاتك كلمات كليدي و متاتگ توضيحات مي باشند:



زمانيكه يك كاربرد در حال جستجو با موتور جستجويي كه از برچسبهاي متا و كلمات كليدي پشتيباني مي كند مي باشد اگر از كلمات كليدي يا برچسبهاي متاي موجود در سايت شما به عنوان عبارات مورد جستجو استفاده كند ممكن است سايت شما با آن تيتر در ليست ظاهر شود و در زير اين تيتر مقداري يا تمام كلماتي كه شما در توصيف صفحه خود در برچسبهاي متا قرار داده ايد قرار گيرد بهتر است كه توصيف صفحه داراي بيش از 200 كاراكتر (حروف و ..) نباشد. همچنين كلمات كليدي در نتايج جستجو ديده نمي شوند و بهتر است آنها را زير 1000 كاراكتر نگه داريد زيرا اگر بيش از اين باشد موتور جستجو اضافه آن را ناديده مي گيرد يا شما را از فهرست حذف مي كند ( براي جدا كردن كلمات كليدي احتياجي به ويرگول نيست) مثالي از موقعيت يك برچسب متاي واقعي:









تمپليت:


به قالب هاي از پيش طراحي شده وب سايت ها تمپليت گفته مي شود، قالب هاي وب سايت ها معمولا به دو گونه اند قالب هاي از پيش تعريف شده اچ تي ام ال و قالب هاي از وب سايت نرم افزار هاي مختلف، شما با استفاده از قالب هاي از پيش تعريف شده وب سايت كارتان براي طراحي وب سايت بسيار ساده مي شود. استفاده از قالب هاي وب سايت در امر طراحي وب سايت امروزه بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد چون كه ديگر نيازي نيست زمان زيادي صرف طراحي وب سايت كنيد.

گوگل رنك:


همانطور كه مي دانيد رتبه بندي صفحات وب قبلا توسط گوگل و ابزار page rank آغاز شد كه براي رتبه بندي سايت ها و وبلاگ ها و حتي صفحات مختلف هر پايگاه اينترنتي ، امتيازي بين ۰ تا ۱۰ داده مي شد و سايت هاي با رنك بالاتر از مزايايي در موتور جستجوي گوگل برخوردار هستند و به نوعي اعتبار يك سايت يا وبلاگ محسوب مي شود.

الكسا رنك:


الكسا يك وبسايت معتبر بين المللي است كه آمار كاملي از رفتار هاي كاربران و نحوه ورود به سايت هاي وب در سراسر دنيا را بدست مي آورد و با آناليز آن اطلاعات رتبه بندي خودش را انجام مي دهد. خلاصه و چكيده اين رتبه بندي عددي بين ۱ تا چند ميليون مي باشد كه هرچه اين عدد به يك نزديكتر باشد رتبه وبسايت، بهتر و بالاتر مي باشد. ميتوان يكي تا حدودي سايت الكسا را يك موتورجستجو ناميد . البته الكسا قابليت هاي زيادي براي دريافت انواع گزارشات در مورد وب سايت هاي متفاوت دارد .

به عنوان مثال وقتي ميخواهيد در وب سايتي تبليغ دهيد يا تبليغات اينترنتي خود را به وب سايتي بدهيد ابتدا كنترل كنيد كه اين وب سايت داراي چه رتبه اي در الكسا هست و همچنين داراي چه رنك ي در گوگل هست و بعد سفارش تبليغات اينترنتي خود را بدهيد .
دليل كنترل وب سايت هاي پذيرنده تبليغات اينترنتي اينست كه اگر بنر يا تبليغات متني خود را در سايت هاي منتشر كنيد كه از نظر رتبه يا رنك از شما پايينتر هستند اينكار عملا موجب كاهش ناگهاني رنك و رتبه شما خواهد شد به جاي اينكه براي شما منفعتي داشته باشد .
آيا تا بحال پرسيده ايد كه اين سايت چگونه ترافيك سايتها و رتبه آنها را تعيين ميكند؟ سايت الكسا همانند سايتهاي گوگل و ياهو داراي يك نوار ابزار مخصوص به خود است كه كاربران ميتوانند با نصب آن، از امكانات سايت الكسا استفاده نمايند. يكي از كارهايي كه اين نوار ايزار انجام ميدهد اين است كه تمام بازديدهايي را كه كاربر انجام ميدهد را به سايت الكسا گزارش مي دهد. سايت الكسا با توجه به اين گزارشها، آمار ترافيك سايتها و رتبه آنها را ارائه مي كند.


چرا وب سايت شما:


يك ايده تبليغاتي و ايماركتينگ براي جذب بازديد كننده به وب سايت اين است كه يك صفحه به طراحي وب سايتتان با عنوان "چرا وب سايت ما" اضافه كنيد و به طور واضح و دقيق توضيحات لازم را بدهيد كه چرا مشتري بايد وب سايت شما را انتخاب كند.

صفحه جستجو در وب سايت:


يك وب سايت حرفه اي يك قسمت براي جستجو در وب سايت قرار مي دهد تا كاربران خيلي سريع به خواسته هايشان برسند و جذب وب سايت شما شوند.

صفحه سوالات رايج وب سايت:


قرار دادن صفحه سوالات متداول و رايج در طراحي وب سايت هم به عنوان كمك كننده به بازديدكنندگان كمك مي كند كاربران اگر سوالي داشتند در اين قسمت مطرح كنند يا صفحه را مشاهده كنند امكان دارد سوالي كه برايتان پيش آمده باشد قبلا توسط شخص ديگري پرسيده شده و جوابش را در آن صفحه بيابد.

صفحه جشنواره و تخفيف هاي وب سايت:


معمولا وجود اين صفحه در وب سايت هاي فروش مورد استفاده قرار ميگيرد به اين صورت كه براي فروش محصولات يا خدمات خود از ارائه دادن تخفيف ها و پبشنهاد هاي خوب به كاربران استفاده مي كنند.

صفحه كتابخانه الكترونيك وب سايت:


وجود يك كتابخانه ديجيتالي در طراحي وب سايت هم عملياتي است كه در طراحي وب سايت مورد استفاده قرار مي گيرد،

ارسال مطلب به دوستان:


معمولا در وب سايت ها ي مختلف مثل شبكه هاي اجتماعي هنگامي كه يك پست يا مطلب برايتان مورد پسند واقع شد و دوست داريد آن پست را در شبكه هاي اجتماعي انتشار دهيد از لينك "ارسال مطلب به دوستان" استفاد ه مي شود.

پايان قسمت دوم، ادامه مقاله اصطلاحات ومفاهيم تخصصي در طراحي،راه اندازي،برنامه نويسي،سئو و بهينه سازي وب سايت را در قسمت بعدي در بخش مقالات بخوانيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 79
  • بازدید سال : 202
  • بازدید کلی : 17274
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه