loading...

گروه وب سايت وان

طراحي و راه اندازي وب سايت، سئو و بهينه سازي وب سايت، طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن، خدمات وب، تبليغات اينترنتي، بازاريابي اينتررنتي

بازدید : 215
پنجشنبه 7 بهمن 1400 زمان : 22:01

سلام به مقاله طراحي سايت خوش آمديد، اگر به ساخت و راه اندازي طراحي سايت هاي اينترنتي علاقه مند باشيد، حتما مقالاتي با موضوع طراحي سايت را هم دوست داريد. اما اين مقاله يكي از كامل ترين و بهترين مقاله هايي است كه براي امر طراحي سايت تا به حال نوشته شده است، با توجه به تازه نويس بودن مقاله، سعي شده جديدترين فناوري ها در آن لحاظ شود و راحت ترين و سريع ترين روش ها ذكر گردد. همچنين سعي شده از هر گونه اضافه گويي پرهيز شده و مستقيم به سراغ اصل مطلب برويم، مطمئنا كار شما را هم ساده تر از قبل خواهد كرد. شما به همين يك مقاله و منابعي كه درون آن معرفي مي شود، مي توانيد تمامي مباحث طراحي و راه اندازي يك سايت اينترنتي را بياموزيد. در روزگار كنوني، سهولت راه اندازي و طراحي سايت هاي اينترنتي باعث شده تا تعداد اين گونه پايگاه هاي اينترنتي روز به روز افزايش يابد. مهم نيس كه هدف شما از راه اندازي و طراحي سايت چه باشد، مهم اين است كه با فناوري هاي جديد شما در كمترين زمان مي توانيد سايت خود يا مشتري خود را راه اندازي كنيد. سايت هايي كه از به روز ترين امكانات استفاده مي كنند و در عين حال كمترين هزينه را روي دست شما خواهند گذاشت. اگر با محيط وب فارسي آشنا باشيد، حتما مي دانيد كه چطور تعداد سايت ها روز به روز در حال افزايش است كه بيشتر آنها هم معمولا از يك روش خاص و بهينه براي ساخت سايت خودشان استفاده مي كنند، من علاوه بر اينكه به تمامي روش هاي طراحي سايت در اين مقاله اشاره مي كنم، به شما بهترين روش را هم ياد خواهم داد. علاوه بر آن مقاله هاي ديگري از طريق اين جانب منتشر شده است كه اين مبحث را براي شما كامل تر ميكنند. مي توانيد از آنها هم استفاده كنيد. اگر با راه اندازي و طراحي سايت هدف شما اين است كه يك كار سرگرم كننده انجام دهيد، يا از اين كار كسب درامد كنيد و يا حتي شغل طراحي سايت را براي خود به عنوان يك كار حرفه اي در نظر بگيريد، در هر صورت به دنياي طراحي سايت خوش آمديد! دنياي پر از شگفتي و البته راه هاي پيچ در پيچ كه همين راه ها در كنار سخت كردن كار مي توانند لذت بخش هم باشند. البته از سختي كار نبايد ترسيد. چرا كه هر كاري در كنار سختي هاي خاص خودش، مي تواند لذت بخش هم باشد، لذتي كه در پس رسيدن به هدف نهفته شده است. مثل هر كار ديگري راه اندازي يك سايت اينترنتي را مي توان از روش هاي مختلفي پي گرفت، از روش هاي ساده اما پيش پا افتاده گرفته تا استفاده از روش هاي نوين كه همگي آنها سعي شده در اين مقاله توضيح داده شوند. مهم نيس كه دانش طراحي سايتشما تا چه حدي است. در نوشتن اين مقاله سعي شده از مقدمات كار طراحي سايت كار را شروع كنيم. پس اگر آماده ايد كه با اين مقاله اطلاعات خوبي راجع به طراحي سايتكسب كنيد، همچنان با سطر سطر اين مقاله همراه باشيد. 

سلام به مقاله طراحي سايت خوش آمديد، اگر به ساخت و راه اندازي طراحي سايت هاي اينترنتي علاقه مند باشيد، حتما مقالاتي با موضوع طراحي سايت را هم دوست داريد. اما اين مقاله يكي از كامل ترين و بهترين مقاله هايي است كه براي امر طراحي سايت تا به حال نوشته شده است، با توجه به تازه نويس بودن مقاله، سعي شده جديدترين فناوري ها در آن لحاظ شود و راحت ترين و سريع ترين روش ها ذكر گردد. همچنين سعي شده از هر گونه اضافه گويي پرهيز شده و مستقيم به سراغ اصل مطلب برويم، مطمئنا كار شما را هم ساده تر از قبل خواهد كرد. شما به همين يك مقاله و منابعي كه درون آن معرفي مي شود، مي توانيد تمامي مباحث طراحي و راه اندازي يك سايت اينترنتي را بياموزيد. در روزگار كنوني، سهولت راه اندازي و طراحي سايت هاي اينترنتي باعث شده تا تعداد اين گونه پايگاه هاي اينترنتي روز به روز افزايش يابد. مهم نيس كه هدف شما از راه اندازي و طراحي سايت چه باشد، مهم اين است كه با فناوري هاي جديد شما در كمترين زمان مي توانيد سايت خود يا مشتري خود را راه اندازي كنيد. سايت هايي كه از به روز ترين امكانات استفاده مي كنند و در عين حال كمترين هزينه را روي دست شما خواهند گذاشت. اگر با محيط وب فارسي آشنا باشيد، حتما مي دانيد كه چطور تعداد سايت ها روز به روز در حال افزايش است كه بيشتر آنها هم معمولا از يك روش خاص و بهينه براي ساخت سايت خودشان استفاده مي كنند، من علاوه بر اينكه به تمامي روش هاي طراحي سايت در اين مقاله اشاره مي كنم، به شما بهترين روش را هم ياد خواهم داد. علاوه بر آن مقاله هاي ديگري از طريق اين جانب منتشر شده است كه اين مبحث را براي شما كامل تر ميكنند. مي توانيد از آنها هم استفاده كنيد. اگر با راه اندازي و طراحي سايت هدف شما اين است كه يك كار سرگرم كننده انجام دهيد، يا از اين كار كسب درامد كنيد و يا حتي شغل طراحي سايت را براي خود به عنوان يك كار حرفه اي در نظر بگيريد، در هر صورت به دنياي طراحي سايت خوش آمديد! دنياي پر از شگفتي و البته راه هاي پيچ در پيچ كه همين راه ها در كنار سخت كردن كار مي توانند لذت بخش هم باشند. البته از سختي كار نبايد ترسيد. چرا كه هر كاري در كنار سختي هاي خاص خودش، مي تواند لذت بخش هم باشد، لذتي كه در پس رسيدن به هدف نهفته شده است. مثل هر كار ديگري راه اندازي يك سايت اينترنتي را مي توان از روش هاي مختلفي پي گرفت، از روش هاي ساده اما پيش پا افتاده گرفته تا استفاده از روش هاي نوين كه همگي آنها سعي شده در اين مقاله توضيح داده شوند. مهم نيس كه دانش طراحي سايت شما تا چه حدي است. در نوشتن اين مقاله سعي شده از مقدمات كار طراحي سايت كار را شروع كنيم. پس اگر آماده ايد كه با اين مقاله اطلاعات خوبي راجع به طراحي سايت كسب كنيد، همچنان با سطر سطر اين مقاله همراه باشيد. 

هدف از طراحي سايت

بسته به اينكه چه نوع هدفي در سر مي پرورانيد تا سايت خود را راه اندازي كنيد، مسيري كه طي مي كنيد ممكن است اندكي متفاوت باشد. اما در نهايت شما بايد يك روش كلي را در پيش بگيريد كه اين مقاله در خدمت شماست تا اين روش را به شما بياموزد. به طور كلي من اهداف راه اندازي يك سايت را موارد زير ذكر كردم:

طراحي سايت به عنوان يك سرگرمي

افراد زيادي هستند كه كار طراحي و ساخت سايت را فقط براي لذتي كه در اين كار دارد انجام ميي دهند. البته اين افراد هم بالاخره به موقعيتي مي رسند كه مي توانند از كاري كه انجام مي دهند حتي امور زندگي شان را بگذرانند. اگر شما هم جزء اين دسته از افراد هستيد، طبيعتا كار شما ساده تر است. چون الان كم كم با مباحث مختلف آشنا شده كه هيچ فشاري روي شما نيست كه خواسته باشيد يك شبه حجم عظيمي از اطلاعات را وارد مخ تان كنيد. البته اين را هم بگويم كه راه اندازي يك سايت براي سرگرمي به اين معنا نيست كه شما نيازي به داشتن هيچ دانشي نداريد.

طراحي سايت شخصي

اين هدف از طراحي سايت هم مي تواند جزء دسته اول قرار بگيرد. اما برخي از افراد مي خواهند يك سايت شخصي براي خود داشته باشند كه جداي از مباحث سرگرمي كار است. انتظار اين دسته از افراد از داشتن يك سايت، چيزي پيشرفته تر از يك وبلاگ است. يك وبلاگ داراي محدوديت هاي بسياري است و دست صاحبان آنرا نمي تواند باز بگذارد تا هر كاري كه دلش خواست انجام دهد. اما يك سايت تمامي اجزائش قابل كنترل است. شما با يك سايت هر طور كه بخواهيد مي توانيد رفتار كنيد. مثلا وبلاگ ها معمولا داراي تبليغات اجباري هستند. اين در حالي است كه با راه اندازي يك سايت شخصي در برابر وبلاگ، نه تنها از تبليغات اجباري خبري نيست، بلكه خود شما مي توانيد به روش هاي مختلف كه يكي از آنها گذاشتن تبليغ است، از سايت خود كسب درامد كنيد. عملي كردن ايده هاي كارآفرينانه هم يكي ديگر از مواردي است كه شما را مي تواند به سمت طراحي سايت بكشاند. سايتي كه من آن را در زمره طراحي سايت شخصي در نظر گرفتم. اما بعد ها مي تواند به يك كسب و كار سود ده تبديل شود.

طراحي سايت به عنوان يك شغل

برخي از افراد هم هستند چنان به كار طراحي سايت و ساخت پايگاه هاي اينترنتي علاقه دارند كه اين كار را به عنوان يك شغل براي خود انتخاب كرده اند. اين شغل داراي مزاياي خاص خود است. اينكه شما خود رئيس خود باشيد و هر كجا كه خواسته باشيد كار خود را شروع كنيد، مي تواند مزيت هاي خوبي به شمار آيد. اما براي رسيدن به اين نقطه حتما بايد از سطح اطلاعات قوي اي برخوردار باشيد كه به شما خواهم گفت به چه چيز هاي نياز داريد. به هر حال اينكه هدف شما از طراحي سايت چه باشد، ديگر مراحل اين مقاله به صورت جامع براي هر گروه كار خواهد كرد. اول پيش نياز هاي كار را فراهم كنيد و پس از آن وقت را غنيمت شمرده و هر چه سريعتر شروع كنيد. طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت

احتياجات طراحي سايت

به مانند هر كار ديگري براي طراحي سايت شما نياز به ابزارهايي داريد. اين ابزار ها همان پيش نياز هايي هستند كه در اين بخش به صورت فهرستي با انها اشاره خواهيم كرد.

علاقه براي انجام كار

اگر اين مورد را نداشته باشيد، بهتر است كه كار را شروع نكنيد! اين يك هشدار جدي است. چون فقط وقت تان را تلف خواهيد كرد. اما اگر به كار طراحي سايت مثل هر كار ديگري علاقه وافر داشته باشيد، هيچ مشكلي نمي تواند جلوي شما را بگيرد و دلسردتان كند. طراحي سايت مثل هر كار ديگري مي تواند داراي مشكلاتي باشد. از مشكلات عادي گرفته كه ممكن است براي هر كسي پيش آيد، تا مشكلات خاص. البته اين را هم بگويم كه به ميزاني از افزايش سطح اطلاعاتي شما، مشكلات كاري شما كاهش خواهد يافت. يك مثال بزنم، فردي را فرض كنيد با ابتدايي ترين مسائل وب مثل پيوند و لينك آشنا نيست. اين فرد اگر خواسته باشد حتي درون وبلاگش هم يك متن را به صورت پيوند شده به صفحه ايديگر دراورد، با مشكلاتي مواجه خواهد شد و فكر مي كند كه يك جاي كار از وبلاگ ايراد دارد و نمي داند كه مشكل از خود اوست كه با مفهوم پيوند و طريقه ي درج آن آشنا نيست. پس به جد به شما توصيه مي كنم مشغول هر كاري هستيد، در روز اندك زماني را صرف مطالعه و كسب تجربه از ديگران كنيد.

زمان

اگر زمان كافي براي يادگيري طراحي سايت را داريد، همين الان شروع كنيد. زمان شاخصه ي بسيار مهم هر كاري است كه براي شروع آن بايد داشته باشيد. در غير اين صورت احتمال اينكه اواسط كار، مراحل كار را رها كنيد بسيار زياد است. البته اين مي تواند نا خواسته باشد. وقتي حرف از زمان ميزنم به اين معنا نيست كه بايد 24 ساعته كار كنيد، بلكه اگر در روز مدت چند ساعت را هم براي كار و يادگيري هم اختصاص بدهيد، باز هم خوب است. البته با راهنمايي هاي موجود در اين مقاله، ميانبر هايي را خواهيد يافت كه در حالت عادي شايد نياز باشد چندين ماه بگذاريد تا آنها را بياموزيد.

احتياجات سخت افزاري

منظور از احتياجات سخت افزاري همان رايانه و يا لب تاپي است كه شما براي ساخت سايت به آن نياز داريد. فكر نكنم راهي براي راه اندازي و طراحي سايت بدون داشتن رايانه وجود داشته باشد. اين رايانه مي تواند ساده ترين رايانه باشد كه حتي از ضعيف ترين سخت افزار ها در آن استفاده شده باشد، مهم نيست. البته شما به يك خط اينترنت هم نياز داريد. پس از سايت و راه اندازي و طراحي سايت باسد آنرا روي فضاي وب بارگذاري كنيد كه اين كار تنها با دسترسي داشتن به اينترنت شدني است.

احتياجات نرم افزاري

از نظر نياز هاي نرم افزاري نبايد مشكلي وجود داشته باشد. نرم افزار هايي كه شما براي طراحي سايت به آنها نياز داريد، به رايگان از طريق تينترنت قابل دريافت هستند. البته ما به يك مجموعه نرم افزار هم نياز داريم كه به آنها نرم افزار هاي تحت وب اطلاق مي شود. اين گونه نرم افزار ها هم رايگان هستند. از جمله اين نرم افزار ها سيستم هاي مديريت محتوا هستند كه به ما اجازه ي سايخت سايت و مديريت محتواي انها را به ساده ترين شكل ممكن مي دهند. پس كلا احتياجات نرم افزاري چيزي نيست كه ذهن شما را درگير خود كند. كم كم كه با موضوعات مقاله پيش رويد، مي فهميد كه اين نياز چطور رفع خواهد شد.

هاست يا فضاي ميزباني

هاست همان فضايي است كه سايت شما روي آن قرار ميگيرد. فضاي ميزباني يا هاست به منزله ي زميني است كه قرار است روي آن يك ساختمان بنا شود. اگر زميني هم نباشد، ساختماني هم وجود نخواهد داشت. در اصل هاست يك فضايي روي يك رايانه است كه هميشه به اينترنت متصل است. هاست را بايد از شركت هاي ارائه دهنده خدمات ميزباني تهيه كنيد. هاست ها داراي مشخصات بسياري هستند كه فقط يك گروه از آنها كاربرد زيادي دارند و آن هم هاست لينوكس است هاست مهم ترين نياز براي راه اندازي و طراحي سايتاينترنتي است و تا زماني كه اين مورد نباشد، غير ممكن است كه بتوانيم يك سايت داشته باشيم. اين را گفتم به اين دليل كه گاهي از مواقع ممكن است رايانه نداشته باشيد، خوب در اين حالت مي توانيد از گوشي هوشمند خود كه به اينترنت متصل است استفاده كنيد، يا به كافي نت مراجعه كنيد. بالاخره براي ديگر احتياجات مي توان جايگزين تعريف كرد. اما براي هاست به هيچ عنوان جايگزيني وجود نداردو شما ملزم به تهيه يم فضاي ميزباني هستيد. اينكه چطور اين كار را انجام دهيد، بايد ديگر قسمت هاي اين مقاله را مطالعه نماييد.

دامنه يا نشاني اينترنتي سايت

دامنه همان نشاني سايت شما ست. اگر مي خواهيد سايت شما يك ظاهر حرفه اي داشته باشد، بايد يك دامنه را خريداري كنيد. شركت هاي ملي و بين المللي هستند كه كار مديريت و ثبت دامنه هاي اينترنتي را به عهده داند. شما هم مي توانيد دامنه ي خود را در كمترين زمان ثبت كنيد. مثلا google.com ، website1.ir ، yahoo.com اينها همگي نوعي از دامنه هاي رسمي هستند كه شما هم مي توانيد دامنه ي خاص خود را ثبت كنيد و آنرا مال خود كنيد، اينكه چطور اين كار را انجام دهيد، اين را هم خدمت شما عرض خواهم كرد. مواردي كه در اينجا ذكر شد، همان نياز هاي اوليه براي راه اندازي يك سايت اينترنتي بود كه برخي از آنها را بايد از قبل تهيه كنيد. اما مواردي مثل هاست و دامنه را در بخش بعدي به شما خواهم گفت كه چطور تهيه كنيد. طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت

انواع سايت هاي اينترنتي

حالا كه هاست و دامنه ي سايت خود را تهيه كرديد، نوبت به ارائه تعريفي از انواع مختلف سايت هاي اينترنتي مي رسد. اصولا روش هاي مختلفي براي راه اندازي و طراحي يك سايت وجود دارد كه به طور كلي مي توان تمامي آنها را شامل يكي از اين دو دسته دانست:

1- سايت هاي ايستا

2- سايت هاي پويا

سايت هاي ايستا سايت هايي هستند كه صفخات آن يكبار ساخته شده و يا اصطلاخا كدنويسي مي شوند و دفعات بعدي اگر خواسته باشيم تغيير در آنها ايجاد كنيم، بايد دستي برويم و پرونده ي همان صفحه را ويرايش كنيم. در اين روش صفحات مختلف سايت ما را فايل هاي مختلفي تشكيل مي دهند كه از طريق لينك ها در صفحات مختلف مي توانند به همديگر ارتباط داشته باشند. اينگونه سايت ها ساده ترين روش براي طراحي سايت به حساب مي آيند و نرم افزار هاي مختلفي براي اين كار هم وجود دارد. هر چند شما حتي قادريد با نرم افزار notepad خود ويندوز كه يك برنامه ويرايش متن ساده است هم اقدام به كدنويسي و ساخت صفحات html سايت خود كنيد. محتويات صفحات سايت شما به اين روش با برچسب هايي كه همان كد هاي html است علامت گذاري مي شوند و روي هاست بارگذاري مي شوند. پس از آن هر بازديد كننده كه آن صفحه را از هاست درخواست كند، مي تواند آن را درون مرورگر خود باز كند و محتواي آن صفحه را ببيند. اين روش كليات كار طراحي سايت به صورت ايستا است. از جمله نرم افزار هايي كه مي توان با استفاده از آنها يك سايت ايستا طراحي كرد، مي توان به DreamWeaver و Wysiwyg web builder اشاره كرد. اين نرم افزار ها به صورت بصري اقدام به ساخت صفحات ايستاي سايت شما مي كنند. يعني مثلا شما مي خواهيد يك عكس را در مكاني از صفحه وارد كنيد. عكس را از جايي از رايانه خود مي گيريد و آن را در جايي از صفحه اي از سايت خود قرار مي دهيد. اين كار را براي اضافه كردن ديگر اجزاء بايد انجام دهيد. اين كار را براي هر صفحه از سايت كه مي خواهيد به روش ايستا ساخته شود را بايد تكرار كنيد. البته نبايد فراموش كرد كه نرم افزاري مثل DreamWeaver امكان طراحي و برنامه نويسي سايت هاي پويا را هم درون خود دارد. از طرف ديگر نرم افزار هاي ويرايش كد هم هستند كه با آنها هم مي توان صفحات ايستاي سايت را ساخت. از اين گونه نرم افزار ها مي توان به Notpad++ و Sublime Text اشاره كرد. كه يك ويرايشگر متن ساده به حساب مي آيند و شما با دانستن نحوه ي كد نويسي HTML و CSS مي توانيد صفحات مختلف سايت خود را طراحي كنيد. پس تا به اينجا فهميديد كه براي طراحي صفحات ايستاي سايت حتما بايد كدنويسي HTML و CSS را ياد داشته باشيد. حالا اينه اينها چه هستند، در قسمت بعدي براي شما توضيح خواهم داد. ولي نكته اي كه مي ماند اين است كه طراحي سايت به روش ايستا معمولا به ابزار خاصي نياز ندارد و حتي هاست شما مي تواند يك فضاي ميزباني كاملا ساده باشد. اما يك سايت پيچيده را نمي توان از طريق اين روش پياده سازي كرد. خيلي از اوقات ما نياز داريم كارها به صورت خودكار براي ما انجام شوند. پس بايد برنامه نويسي تحت وب را بياموزيم كه معروف ترين زبان هاي برنامه نويسي تحت وب PHP و ASP هستند. اما اينكه نخواسته باشيم اين زبان هاي برنامه نويسي را بياموزيم، راهكار هايي وجود دارد كه به شما خواهم گفت. اما روش ديگري كه براي راه اندازي و طراحي سايت مي توانيم از آن استفاده كنيم، ساخت سايت به صورت پوبا است. براي ساخت سايت به صورت پويا، اول بايد يك بار پايه ي سايت را برنامه نويسي كرد كه اين كار را بايد با استفاده از زبانهاي برنامه نويسي انجام داد. پس از آنمي توان به راحتي صفحات جديد را با ساختار از قبل تعيين شده ساخت و روز به روز تعداد صفحات سايت اضافه كرد. نگران نباشيد. مي دانم كه الان شما با خودتان ميگوييد كه من برنامه نويسي بلد نيستم. شايد لازم نباشد شما چنين سيستمي را از نو برنامه نويسي كنيد. چرا كه از قبل ديگرام فكر اينجا را براي شما كردند. چنين برنامه هايي در سطح وب وجود دارند كه علاقه مندان مي توانند از آنها براي راه اندازي و طراحي سايت پوياي خود استفاده كنند. منظور از پويا اين است كه شمابه عنوان مدير سايت يا طراح سايت نياز نداريد تك تك صفحات دوباره كدنويسي كنيد. تنهاكاري كه مي كنيد اين است كه محتواي جديد را با استفاده از ويرايشگر هاي ديداري وارد سايت خود مي كنيد. به اينگونه نرم افزار ها كه روي هاست شما نصب مي شوند و معمولا هم رايگان هستند، سيستم مديريت محتوا يا CMS گفته مي شود كه از پركاربرد ترين آنها مي توان به وردپرس و جوملا اشاره كرد. اين سيستم هاي مديريت محتوا رايگان هستند با زبان PHP نوشته مي شوند. تمامي اطلاعات سايت هم درون پايگاه داده ي MySql دخيره مي شوند، پس ينجاست كه الان مي توانيم درك كتيم چرا بايد هاستي را بگيريم كه از ساخت پايگاه داده پشتيباني مي كند. پس درست است كه ساخت يك وب سايت پويا نياز به دانش برنامه نويسي دارد. اما با استفاده از سيستم هاي مديريت محتوا كه به نوعي سايت هاي پوياي از قبل برنامه نويسي شده هستند و به رايگان در اختيار هر كسي قرار مي گيرند، مي توانيد در عرض چند دقيقه سايت پوياي خود را راه اندازي كنيد. امروزه خيلي از افراد سعي مي كنند كه از اين روش براي ساخت سايت استفاده كنند. بيشتر سايت هايي كه در صفحات نتايج گوگل شاهدش هستيد، همگي توسط چنين برنامه هايي ساخته شدند. مديريت اين گونه سايت ها ساده و راحت است و هزينه اي هم نداردو به غير از هزينه ي هاست كه يكبار پرداخت كرديد. اگر علاقه مند به اين شديد كه چطور ما مي توانيم ما ميتوانيم يك سايت وردپرسي يا جوملايي داشته باشيد، مي توانيد ادامه مقاله را با دقت بيشتري مطالعه كنيد.طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت

كدنويسي سايت

براي اينكه اين مقاله يك منبع كاملي براي علاقه مندان به طراحي سايت به حساب آيد، با اينكه شايد شما نخواسته باشيد از روش اول يعني ايستا(Istatic) براي راه اندازي سايت خود استفاده كنيد، اما توضيحاتي را راجع به اين روش هم خدمت شما خواهم داد. فرض كنيم مي خواهيد با استفاده از كد نويسي مستقيم صفحات سايت خود را بسازيد. دز اين صورت نياز به آموزش چه نوع مهارت هايي داريم؟ دو مهارت كلي براي طراحي صفحات وب مورد نياز است.

HTML

CSS

اين دو از مهم ترين نوع مهارت هايي هستند كه نوعي كدنويسي محسوب مي شوند. HTML ساختار محتوايي صفحات وب را تعيين مي كنند. مثلا اگر خواسته باشيد يك بند تعريف كنيد بايد آن بند نوشته را درون دو برچسب p و /p قرار دهيد. HTML داراي ساختار برچسب مانند است. يعني شما بايد محتوايي كه قصد ساختار بندي اش را داريد درون دو برچسب باز و بسته قرار دهيد. اين كار را بايد براي هر جزء از صفحات سايت خود انجام دهيد. پس طبيعتا اگر سايت شما ده ها صفحه داشته باشد و شما خواسته باشيد تك تك صفحات را به اين صورت بسازيد و ويرايش كنيد، زمان زيادي را از شما بگيريد. اما ياد داشتن مباني كار با HTML حتي زماني كه قصد راه اندازي سايت به روش پويا را هم داريد، مي تواند مفيد باشد. آموزش HTML كار سختي نيست و با چند روز زمان گذاشتن مي توان اصول كار آن را فرا گرفت. براي يادگيري HTML مي توانيد به سايت وب سايت وان به نشانيwebsite1.irمراجعه نماييد. دسته اي از مطالب آموزشي با همين عنوان وجود دارد كه مي توانيد طبق آموزش فارسي گام به گام با HTML آشنا شويد. در تصوير زير كد يك صفحه را مي بينيد كه در ويرايشگر كد Sublime نوشته شده است. طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت
اگر همين سند را با پسوند .html در جايي از رايانه ذخيره كنيد و سپس درون مرورگر اينترنتي بازش كنيد.(دو بار روي آن كليك كنيد)، به اين صورت خواهد شد. همين الان خودتان هم مي توانيد امتحان كنيد و نتيجه را ببينيد، تا طريقه ي كار كردن كد هاي HTML را درك كنيد. طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت
ماهيت اصلي ساخت و راه اندازي صفحات وب به همين ترتيب است. يعني در هر صورت اين كد هاي HTML است كه به بازديد كنندگان سايت داده مي شود و مروگر مي تواند اجزاء را طوري كنار همديگر بچيند كه در نهايت ساختار اصلي صفحات سايت به نمايش درآيند. البته در مثال بالا شما مي توانيد از عبارات و حروف فارسي هم استفاده كنيد. نگران اين موضوع نبايد باشيد. اما CSS چيست؟ كه در ابتداي اين بخش از آن نام بردم؟ CSS نام نوع ديگري از كد نويسي صفحات وب سايت كه براي تغيير ظاهر و ويژگي هاي عناصر مختلف HTML مورد استفاده قرار مي گيرد. مثلا فرض كنيد در صفحه وب قبلي ما مي خواهيم اندازه متن تيتر تصوير، همچنين رنگ آن را تغيير دهيم. اين كار را مي توانيم با استفاده از CSS انجام دهيم كه اين كار هم ساده است و بايد حتما با كد نويسي CSS آشنا باشيد. در كد صفحه ي وب زير برچسبي با عنوان style در قسمت بالاي صفحه اضافه شده است كه همان كار سبك دهي به تك تك عناصر درون صفحه ي وب را براي ما انجام مي دهد. طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت
نتيجه مي شود: طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت
در اينجا قصد ندارم شما را به صورت كامل با HTML و CSS آشنا كنم كه اين خود نيازمند مقالهي ديگر است. با مقاله هاي ديگر كاربر رايانه همراه باشيد همچنين از مقالات آموزشيسايت وب سايت وان هم استفاده كنيد. اما همين كه با ساختار ساخت و راه اندازي صفحات ايستاي وب آشنا شديد، براي الان كافي است. البته گفتم صفحات پوياي سايت هم ساختارش به همين ترتيب است. اما ديگر نيازي نيست ما دستي كد هاي هر صفحه را بسازيم. چرا كه مي توانيم يك بار اين كار را انجام دهيم و بقيه ي كارها را به خود سيستم مديريت محتواي سايت بسپاريم.

جاوا اسكريپت چيست؟

جاوا اسكريپت يك زبان برنامه نويسي براي صفحات وب است كه در مرورگر كاربر اجرا مي شود و كلا از HTML و CSS جدا است. البته براي هماهنگ شدن با آنها درست شده است. ولي فلسفه ي ياد گيري آن با دو مورد اول كاملا متفاوت است. براي اينكه بدانيد با جاوا اسكريپت چه كار مي توان كرد، بايد گفت اگر خواسته باشيد مثلا كاري را انجام دهيد كه فعل و انفعالات كاربر را بگيرد و طبق آن نتيجه اي را به او برگرداند بايد از جاوا اسكريپت استفاده كنيد. مثلا بازي هاي اينترنتي بيشتر از جاوا اسكريپت استفاده مي كنند تا بتوانند با كاربران تعامل ايجاد كنند. از طرف ديگر مثلا اگر خواسته باشيد روي فرم هاي اينترنتي كاري را انجام دهيد، مثل اعتبار سنجي باز هم بايد به سراغ جاوا اسكريپت برويد. جاوا اسكريپت يكزبان برنامه نويسي كامل است كه بر اساس آن مقالهخانه هاي زيادي هم نوشته شده است تا كار كدنويسي جاوا اسكريپت را ساده تر كنند. مثل جي كوئري(JQuery) كه حتما نام آن را شنيده ايد. با جي كوئري مثلا مي توان به سادگي كاري كرد كه تمامي اجزاء صفحات وب سايت ما حالت پوياتري داشته باشند، حركت كنند و پويانمايي داشته باشند كه اين خود باعث افزايش جذابيت صفحات وب سايت ما مي شوند. پس تا اينجا بايد بدانيد كه HTML ، CSS و JavaScript در طراحي سايت چه كاربردي دارند. اما يك نوع برنامه نويسي سمت سرورداريم كه هسته ي اصلي سايت شما را تشكيل مي دهند و اين هسته است كه كد هاي HTML و CSS و جاوا اسكريپت را به بازديدكنندگان ارسال مي كند. اين هسته بايد با زبان هاي برنامه نويسي مثل PHP يا ASP نوشته شود. اين گونه برنامه ها كه با اين زبان ها نوشته مي شوند را اسكريپت هم مي نامند. براي هر نيازي اسكريپت هاي رايگتن و يا حتي پولي در محيط اينترنت وجود دارند و مي توانيد با يك جستجوي ساده به اين اسكريپت ها برسيد. اين اسكريپت ها مي توانند يك نرم افزار سايت ساز كامل محسوب شوند كه البته در خيلي از مواقع نياز به اندكي ويرايش روي آنها دارند. پس به عنوان يك طراح سايت شايد نياز باشد يك زبان برنامه نويسي را هم ياد داشته باشيم. البته عجله نكنيد، روش هاي دور زدن كدنويسي برنامه نويسي سايت هم وجود دارد.

سيستم مديريت محتوا

در بخش انواع سايت هاي اينترنتي خدمت شما عرض كردم كه به دو صورت ايستا و پويا مي توانيد سايت خود را بسازيد. از مهم ترين روش هاي ساخت يك سايت پويا اين است كه از سيستم هاي مديريت محتوا كمك گرفته و سايت خود را با آنها بسازيم. همانطور كه از نام آنها پيداست، با اينگونه نرم افزار ها تمركز شما فقط بايد روي محتوا باشد. محتوا همان نوشته ها و ديگر انواع رسانه است كه شما درون سايت خود منتشر مي كنيد. بالاخره اينكه شما سايت را بسازيد و به حال خود رها كنيد كه نمي شود. بايد آن را با محتوا و مطالب جديد به روز كنيد. براي اين كار سيستم هاي مديريت محتوا كار شما را بسيار ساده مي كنند. به طوري كه تمامي مسائل فني را به عهده مي گيرند و كار توليد محتوا را به شما واگذار مي كنند. حالا شما فقط بايد روي نوشته و انتشار كار كنيد. خيلي از سايت هاي معروف مثل سايت هاي دانلود از سيستم هاي مديريت محتوا استفاده مي كنند و هر روز سايت خود را به روز مي كنند. طراحي سايت، ساخت سايت، راه اندازي سايت، طراحي وب سايت، راه اندازي وب سايت، سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، سئو سايت
سيستم مديريت محتوا يك برنامه اي است كه روي هاست شما نصب مي شود. به طور نمونه وردپرس را در نظر بگيريد كه يك سيستم مديريت محتواي رايگان و بسيار پيشرفته است. اين سيستم با زبان برنامه نويسي PHP نوشته شده است و براي برپاسازي نياز به پايگاه داده ي MYSQL دارد. يعني محتوايي كه شما درون سايت خودمنتشر مي كنيد، درون اين پايگاه داده ذخيره مي شود. همانطور كه از نامش مي توان فهميد، پايگاه داده محل ذخيره داده است و كار خاص ديگري انجام نمي دهد. اصلا شما نبايد خود را درگير مسائل فني كنيد. بلكه همين كه مثلا بدانيد پايگاه داده چه كاري را انجام مي دهد و آيا هاست شما چنين امكاني را دارد يا خير، بس است. بيشتر فضاهاي ميزباني (هاست لينوكس) كه خريداري مي كنيد، چنين امكاني را دارند. بيشتر سيستم هاي مديريت محتوا حتي از زبان فارسي هم پشتيباني مي كنند. يعني حتي شما نگران انگليسي بودن قسمت هاي مديريت سايت خود هم نباشيد. اگر خواسته باشيم از قسمت مديريت سايت در اين رابطه مثالي بزنيم، بايد به سيستم هاي وبلاك دهي اشاره كنيم كه به وسيله ي آنها مي توانيد وبلاگ بسازيد، وارد بخش مديريت وبلاگ خود شده و اقدام به مديريت وبلاگ خود از ظاهر و قالب گرفته تا تنظيمات و انتشار نوشته كنيد. اما سيستم هاي مديريت محتوا داراي ابزار ها و امكانات پيشرفته تري نسبت به وبلاگ هستند. مثلا مي توانيد ظاهر سايت خود را مثل سايت هاي روز دنيا كنيد و از امكاناتي مثل خبرنامه يا ابزار مديريت كاربران پيشرفته استفاده كنيد. وردپرسي كه از آن نام بردم، داراي امكان نصب افزونه است كه با نصب اين گونه برنامك ها، امكانات آن به شدت قابل افزايش است. به عنوان يك پيشنهاد به شما ازطرف من اين است كه براي ساخت و طراحي سايت حتما از سيستم هاي مديريت محتوا استفاده كنيد. اين برنامه ها كار هر طراح سايت را ساده تر از قبل كردند. شما فقط با نيم ساعت مي توانيد هاست و دامنه ي خود را بخريد و سايت خود را با استفاده از يكي از CMS ها مثل وردپرس برپا كنيد. اين كار نه تنها سخت نيست، بلكه لذت بخش هم هست. اگر از وب سايت وان اقدام به خريد هاست و دامنه كرديد، مي توانيد ز طريق پشتيباني تيكت ارسال كنيد و درخواست نصب وردپرس و همچنين راهنمايي كنيد. كارمندان وب سايت وان حتما به شما كمك خواهند كرد. سيستم هاي مديريت محتواحتي داراي امكاني با عنوان قالب هستند. شما با تغيير قالب مي توانيد به راحتي چند كليك ظاهر سايت خود را تغيير دهيد. يعني اين گونه نيست كه هر كسي كه سايتش را با يك سيتم مديريت محتوا بسازد، ظاهرش بايد دقيقا مثل سايت هاي ديگري باشد كه از آن CMS استفاده كرده باشد. حتي شما اگر خود با كد نويسي و طراحي وب آشنايي داشته باشيد، مي توانيد قالب خاص خودتان را براي سيستم مديريت محتواي محبوب خود مثل وردپرس بسازيد. 

سيستم اختصاصي سايت

تا اينجاي مقاله آموزش طراحي سايت، شما با طريقه ي راه اندازي يك سايت با استفاده از يك سيستم قدرتمند مديريت سايت، يعني وردپرس آشنا شديد. اين سيستم با زبان برنامه نويسي PHP و پايگاه داده ي MySql نوشته شده است. PHP يك زبان برنامه نويسي تحت وب است كه براي ساخت يك سامانه اينترنتي از آن استفاده مي شود. سيستم هاي مديريت محتوا هم از اين گونه زبان هاي برنامه نويسي كمك مي گيرند و با در نظر گرفتن نياز اكثر مخاطبين خود، سيستمي را طراحي مي كنند كه نياز اكثر آنها را پاسخگو باشد. اما گاهي از اوقات ممكن است با اينكه بتوان با اينگونه نرم افزار ها سايت مورد نظر خود را راه اندازي كرد، اما براي افزايش بهره وري كار بايد دست به كار شد و سيستم مورد نظر را از صفر برنامه نويسي كنيم. مثلا اگر قصد داشته باشيم يك سايت شبكه اجتماعي مثل فيس بوك را راه اندازي كنيم، درست است كه شايد بتوان با وردپرس هم مثل آن را راه اندازي كرد، اما مطمئنابهينه نيست و اينجاست كه بايد با در نظر گرفتن همين كاربري ، سيستمي را برنامه نويسي كرد كه در نهايت سايت شبكه ي اجتماعي ما را بسازد. اينجاست كه قضيه ي طراحي سايت كمي پيچيده مي شود و شايد حتي از پس يك نفر هم بر نيايد. بايد يك گروه روي اين پروژه كار كنند و سايت مورد نظر را بسازند و پس از آن براي مدتي به صورت متوالي دنبال عيب هاي آن بگردند و آنها را برطرف كنند. به اين نرم افزار سيستم اختصاصي سايت گفته مي شود. البته جهت اطلاع شما بايد عرض كنم كه براي هر كاري كه فكرش را بكنيد از قبل CMS يا سيستم مديريت همان نوع سايت ساخته شده و شما با جستجوي همان نوع اسكريپت در اينترنت مي توانيد به انواع مختلف و رايگان آنها برسيد. مثلا سيستم هاي مديريت آموزش يا LMS يكي ديگر از اسكريپت هاي رايگاني هستند كه در محيط وب موجودند و بدون اينكه خواسته باشيد زمان و هزينه ي خود را روي توسعه ي از صفر يك سيستم بگذاريد. بهتر است روي آنها كار كنيد و براي نياز خود سفارشي سازي شان كنيد. براي طراحي سيستم اختصاص سايت بايد از شركت هاي طراحي سايت كمك بگيريد. البته همه نمي توانند هزينه هاي طراحي سايت اختصاصي را تحمل كنند. هر چند حتي ممكن است شركت طراحي سايت مبادرت به برنامه نويسي از صفر سايت براي مشتري نكند. و از پروژه هاي قبلي كه كار شده كمك بگيرد و براي مشتري هاي جديد هم از برنامه هايي كه قبلا نوشته شده استفاده كند. معمولا شركت هاي بزرگ به سمت طراحي اختصاصي يك سايت مي روند. مثلا آپارات را در نظر بگيريد كه به عنوان يك سامانه ي اشتراك گذاري ويديو سعي كرد سايتي را بسازد كه تا حد بسياري حداقل در وب فارسي نو باشد. هرچند حتي براي ساخت چنين سايت هايي از كارهايي كه قبلا انجام شده الهام گرفته خواهد شد. در ضمن هزينه هاي سخت افزاري چنين سايت هايي هم كم نيست و بايد روي سرورهاي قدرتمندي باشند كه با وجود بازديد بالا كم نياورند و قدرت ارائه خدمات را هنوز داشته باشند. پس يكي ديگر از روش هاي راه اندازي سايت استفاده از يك سيستم اختصاصي بود كه حتي ممكن است براي خريد اين سيستم اختصاصي از پيش طراحي شده، هزينه اي را به شركت هاي ارائه دهنده ي خدمات وب بپردازيم تا آنها براي ما سايت مورد نظرمان را طراحي كنند. سايت هاي خاص معمولا بيشتر از اين روش استفاده مي كنند. مثلا فرض كنيد سايتي كه براي مطب يك پزشك ساخته شده و نياز به يك سامانه ي نوبت دهي هم دارد. يك سيستم اختصاصي معمولا اينجا بيشتر كاربرد دارد. يك سيستم اختصاصي از نظر پيچيدگي هم به سطوح مختلفي تقسيم مي شود. يك سايت ساده كه حتي شايد خود شما هم بتوانيد با كمترين هزينه به زبان هاي برنامه نويسي تحت وب بنويسيد كه مي تواند نوشته ها را از شما بگيرد و در قالب صفحات مختلف به بازديد كنندگان سايت نشان دهد. يا اينكه يك سيستم پيشرفته باشدكه كارهاي خاصي را براي ما يا مخاطبان سايت انجام دهد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 313
  • بازدید کلی : 17385
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه