loading...

گروه وب سايت وان

طراحي و راه اندازي وب سايت، سئو و بهينه سازي وب سايت، طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن، خدمات وب، تبليغات اينترنتي، بازاريابي اينتررنتي

بازدید : 296
پنجشنبه 7 بهمن 1400 زمان : 22:52

به ياد داشته باشيد كه بهينه ساختنURL ها براي سئو و بهينه سازي وب سايت ها بسيار مفيد و قابل توجه است؛ حتما تاكنون خود شما هم وب سايت هاي بسيار زيادي ديده ايد كه به علت بهينه نبودن URL در آنها شما متوجه اصل كار وب سايت نميشويد، در اينجا وب سايت وان روش هايي براي بهينه سازي و بهبود ساختار URL مناسب نكاتي مثبتي به شما پيشنهاد مي دهد:
1. اصل ساده نويسي URL:
طراحي URL بايد طوري باشد كه بتوانيد كاربر تنها با مشاهده آن، محتواي داخل صفحه را به درستي پيش بيني كنيد. ساختار URL بايد ساده و

نكات مفيد براي بهينه كردن و سئو كردن URLها
به ياد داشته باشيد كه بهينه ساختنURL ها براي سئو و بهينه سازي وب سايت ها بسيار مفيد و قابل توجه است؛ حتما تاكنون خود شما هم وب سايت هاي بسيار زيادي ديده ايد كه به علت بهينه نبودن URL در آنها شما متوجه اصل كار وب سايت نميشويد، در اينجا وب سايت وان روش هايي براي بهينه سازي و بهبود ساختار URL مناسب نكاتي مثبتي به شما پيشنهاد مي دهد:

1. اصل ساده نويسي URL:


طراحي URL بايد طوري باشد كه بتوانيد كاربر تنها با مشاهده آن، محتواي داخل صفحه را به درستي پيش بيني كنيد. ساختار URL بايد ساده و روان باشد، بايد محتواي داخل صفحه را توصيف كند، بطوريكه هم ربات و هم افراد برداشت يكساني از آن داشته باشند. تا حد امكان به جاي اعداد از حروف و كلمات استفاده كنيد. به عنوان مثال از برند خود و يا نام محصول خود در ساختار URL استفاده كنيد. اين طوري نه تنها براي كاربران راحت تر و خوشايندتر است، بلكه خيلي راحتتر درذهن كاربر مي ماند و دسترسي با وب سايت شما برايش ساده و سريعتر ميشود.

2. اصل كوتاه نويسي URL:


به منظور بهينه سازي URL از كلمات و پارامترهاي كوتاه استفاده كنيد. به گفته گوگلURL هاي پيچيده با پارامترهاي گوناگون براي ربات ها مشكل زا خواهد بود. چرا كه تعداد زيادي URLغير ضروري توليد مي شود كه به محتواهاي مشابه و يكسان در سايت شما اشاره دارد. ساده بودن و كوتاه بودنURL به راحتي به حفظ و اشتراك گذاري آن كمك مي كند پس:
نتيجه مي گيريم كه به منظور بهبود سئو و بهينه سازي URL هرچه تعداد كاراكتر كمتر باشد، URL بهتر مي باشد.

مطالعات و تحقيقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان مي دهد كه به اشتراك گذاري اجتماعي (كه تاثير مثبت اما غير مستقيمي بر روي سئو دارد) URLهاي كوتاه كه محتواي سايت را به خوبي نشان مي دهند عملكرد بهتري نسبت به آدرس هاي مبهم، طولاني يا غير برندي دارند.
آدرس هاي كوتاه تر بهتر از آدرس هاي طولاني است
معمولاً آدرس هايي كه كوتاه تر هستند به آدرس هاي طولاني ارجح هستند. اگر آدرس سايت يا صفحات شما كمتر از ۵۰ الي ۶۰ كاراكتر هستند، به هيچ وجه نگران نباشيد. اما اگر URL هاي شما بيشتر از ۱۰۰ كاراكتر دارند بهتر است به فكر بازنويسي آنها باشيد.
اين موضوع مشكل مستقيمي در گوگل يا بينگ محسوب نمي شود. اين موتورهاي جستجوگر مي توانند بدون مشكل اين آدرس ها را پردازش كنند. مشكلي كه وجود دارد در مورد كاربرد و تجربه كاربري است. آدرس هاي كوتاه تر را راحت تر مي توان كپي كرد، در رسانه هاي اجتماعي به اشتراك گذاشت و در سايت هاي ديگر قرار داد. همين امر باعث بهبود كارايي آن لينك مي شود و در هر لايك، توييت، پين، ايميل يا لينك تاثيرگذار خواهد بود.

3. URL هاي استاتيك بهتر در ذهن كاربران مي ماند:


URL هاي دايناميك توسط سرورهاي وب و سيستم هاي مديريت محتوا ايجاد مي شوند و در آنها از علامت سوال (؟)، علامت جمع يا (+) يا مساوي (=) استفاده مي شود؛ پس بهتر است از آنها استفاده نكنيد.
از آنجايي كه آنها خاص محتواي شما نيستند، به ياد داشتن آن سخت خواهد بود چون محتواي صفحه را توصيف نمي كنند، پس نرخ كليك را پايين مي آورند.
پس در صورت امكان اگر ازURL هاي استاتيك استفاده كنيم اين اجازه را مي دهد تا ساختار لينك خود را بهينه سازي كنيم.
اين نوع آدرس ها بسيار زشت به نظر مي رسد
اگر مي توانيد از كاربرد پارامترهاي URL اجتناب كنيد، حتماً اينكار را انجام دهيد. اگر بيش از دو پارامتر داريد، بهتر است وقت خود را بر روي دوباره نويسي آنها قرار دهيد و سعي كنيد آن ها را به صورت استاتيك؛ قابل خواندن و متني در بياوريد.
بيشتر پلتفرم هاي CMS در طول سال هاي اخير توجه زيادي به اين موضوع داشته اند اما هنوز هم موارد اندكي ديده مي شود كه از همين نوع پارامترها استفاده مي كنند. شما مي توانيد براي انجام اين كار از ابزارهاي mod_rewrite ، ISAPI rewrite و MS’ URL Rewrite Module استفاده كنيد.
برخي از پارامترهاي دايناميك براي پيگيري كليك مورد استفاده قرار مي گيرد (همانند مواردي كه توسط اپليكيشن هاي اشتراك گذاري اجتماعي همچون Buffer قرار داده مي شود). به طور كلي، اين گونه پارارمترها باعث بروز مشكلات بزرگ نمي شود اما ممكن است باعث ايجاد آدرس هاي طولاني و عجيب شود. خودتان در مورد مفيد بودن يا مفيد نبودن پارامترهاي شمارنده كليك در آدرس سايت يا صفحات تصميم بگيريد.

4. نكته بسيار مهم: در URL ها از كلمات كليدي استفاده كنيد:


اگر شما قصد داريد كه با يك كلمه كليدي سايت خود را رتبه بندي كنيد، نه تنها در خود صفحه، بلكه بايد در ساختار URL هم از آن استفاده كنيد. بهترين كلمات كليدي آنهايي هستند كه مرتبط و خاصند. از كلمات كليدي گمراه كننده استفاده نكنيد زيرا كه ترافيك اصلي سايت شما را در صفحه اشتباه جمع مي كند، همچنين كلمه كليدي را فقط به محتواي صفحه وابسته نكنيد زيرا كه رنكينگ صفحه را پايين مي آورد.
هدف قرار دادن كلمات كليدي كه قصد داريد با آنها رتبه بندي بهتري دريافت كنيد مي تواند ايدۀ خوبي براي آدرس هاي URLتان باشد. اين امر به خاطر دلايل متعددي مفيد و صحيح است.
اولاً كلمات كليدي كه در URL قرار دارند به افرادي كه URL شما را در رسانه هاي اجتماعي، ايميل يا لينك هاي موجود در سايت ها مشاهده مي كنند، كمك مي كند تا بفهمند اين آدرس به مطلبي كه به دنبالش هستند مرتبط است. به تصوير زير نگاه كنيد، متا فيلتر تعبيه شده در مرورگر نشان مي دهد كه آدرس وب سايت با موضوع لينك همخواني دارد:

دوماً آدرس هايي كه به كار مي بريد به طور منظم كپي مي شوند. زماني كه انكر تكستي يا متني براي لينك موجود نباشد، خود URL مي تواند به عنوان انكر تكست عمل كند و محتوايي كه در آن به كار رفته است را معرفي نمايد (اين امر هنوز هم يك سيگنال قدرتمند براي رتبه بندي محسوب مي شود). به شكل زير توجه كنيد:

در نهايت، كليدواژه هايي كه در آدرس URL يا صفحات سايت شما قرار مي گيرند در نتايج جستجو نشان داده مي شوند. محققان دريافته اند كه URL يكي از عناصر برجسته و غالبي است كه كاربران براي كليك كردن يك لينك در نتايج جستجو مد نظر قرار مي دهند.

5. درURL از كلمات كوچك استفاده كنيد


اگرچه شما مي توانيد در هر آدرسي هم از كلمات بزرگ و هم از كلمات كوچك استفاده كنيد اما URL ها به كلمات بزرگ و گوچك حساس هستند و استفاده از كلمات بزرگ ممكن است همه چيز را خراب كند. اكثر كاربران وقتي مي خواهند آدرس صفحات و ايميل را وارد كنند، از كلمات كوچك استفاده ميكنند. پس بهتر است كه در ساختار URL از كلمات كوچك استفاده كنيد. همچنين در آن از قانون 301 استفاده كنيد تا آدرس وارد شده اي كه به اشتباه بزرگ وارد شده را به صورت اتوماتيك اصلاح كرده و شما را به آدرس درست هدايت كند.

6. استفاده از خط فاصله


گوگل پيشنهاد مي دهد اگر از عباراتي كه شامل چند كلمه گوناگون مي باشد استفاده مي كنيد، آنها را با استفاده از خط فاصله (-) جدا كنيد. به عنوان مثال به جاي chocolatecake از chocolate-cake استفاده كنيد. هر چند استفاده از كلمات به هم چسبيده مشكلي ايجاد نمي كند ولي بهتر است كه به توصيه گوگل كلمات خود را با استفاده از خط فاصله جدا كنيم تا پردازش آن براي كاربران و كرولرها آسان باشد.

سال ها قبل استفاده از زير خط (_) در آدرس سايت منع بود. در چند سال اخير، موتورهاي جستجوگر توانسته اند بر چالش هاي قبلي خود غلبه كنند و در حال حاضر خط فاصله و خط زيرين به طور مشابه در موتورهاي جستجوگر رفتار مي شود. خط فاصله در آدرس مي تواند كارساز و مفيد باشد اما مي تواند ظاهر آن را تا ۲۰% خراب كند و از قابليت خوانايي آن بكاهد.
بنابراين اگر نيازي به اين دو مورد نداشتيد بهتر است از كاربرد آن در URL خودداري كنيد.

7. در مواقع لزوم از دامنه و زير دامنه يكسان استفاده كنيد


توضيح اين گزينه كمي دشوار است زيرا شواهد و نمونه هاي بسياري وجود دارد كه افراد در حال انتقال محتواي خود از subdomain به subfolder هستند و نتايج خوبي نيز دريافت مي كنند. همچنين عدۀ بسياري بودن اند كه محتواي خود را از Subfolder به Subdomain منتقل كرده اند و ترافيك خود را از دست داده اند.
نمي توان گفت اين گزينه كارساز و مفيد نيست. اگر يك subdomain تنها روشي است كه مي توانيد با استفاده از آن يك وبلاگ ايجاد كنيد و محتواي مورد نياز خود را منتشر نماييد، پس بهتر است اين كار را انجام دهيد. اما اگر محتواي وبلاگ شما در يك دامنه اصلي و subdomain واحد قرار داشته باشد، ممكن است رتبه بندي شما با مشكل مواجه شود و بر روي عملكر ديگر سايت ها تاثير نداشته باشد.
اگر وبلاگ شما بر روي Subfolder قرار دارد، احتمال اينكه با افت ترافيك روبرو شويد بسيار است. پس ترجيحاً اگر مي خواهيد وبلاگ خود را به يك زير دامنه انتقال دهيد بر روي اين امر دقت به خرج دهيد.

8. آدرس URL سايت تان براي انسان ها خوانا باشد


همانطور كه مي دانيد آدرس سايت و صفحات شما توسط انسان ها خوانده مي شود پس اگر بتوانيد اين آدرس ها را به گونه اي ساختاردهي كنيد كه خواندن آن براي انسان ها راحت تر باشد، پس خواندن آن براي موتورهاي جستجوگر نيز ساده تر خواهد بود. در دسترس بودن، هميشه يكي از بخش هاي مهم و ضروري در حوزه سئو بوده است اما هيچ وقت به اندازه امروز اهميت بالايي نداشته است زيرا موتورهاي جستجوگر، امروزه مي توانند داده هاي كاربران را بررسي كنند و تشخيص دهند افراد به دنبال چه چيزهايي هستند.
خوانايي آدرس صفحات براي هر فرد تفاوت دارد اما خوشبختانه تصوير زير مي تواند درك بهتري از موضوع به شما بدهد:

نياز نيست كه هر بخشي از آدرس سايت كامل و تميز باشد اما حداقل بايد به گونه اي سازمان دهي شود كه درك آن توسط افراد آسان باشد تا فرد بتواند به راحتي آن را پيدا كند.

9. آدرس هاي متعدد براي يك محتوا را تصحيح كنيد


اگر دو URL داريد كه به محتواي يكساني اشاره مي كند، سعي كنيد آنها را متعارف سازي يا همان canonicalize كنيد. شما مي توانيد اين كار را با ريدايركت ۳۰۱ (اگر دليل واقعي براي نگه داشتن محتواي تكراري نداريد) يا روش rel=canonical (اگر دوست داريد نسخه هاي متفاوتي براي برخي از بازديد كنندگان داشته باشيد) انجام دهيد. آموزش انجام اين كار را پيشتر در مقاله محتوا تكراري چيست برايتان بيان كرديم.
اگرچه محتواي تكراري باعث جريمه شدن سايت شما نمي شود (درتعداد كم، مسلماً توليد محتواي تكراري به صورت منظم باعث جريمه خواهد شد) اما مي تواند سيگنال هاي رتبه بندي را تقسيم نمايد و همين امر بر روي پتانسيل ترافيك موتورهاي جستجوگر تاثيرگذار خواهد بود
اگر صفحه A پتانسيل خاصي براي رتبه بندي داشته باشد و اگر از روي آن يك محتواي تكراري به نام A2 منتشر نماييد، با استفاده از متعارف سازي اين دو صفحه، صفحه A شانس بيشتري براي بدست آوردن رتبه بهتر در موتورهاي جستجوگر خواهد داشت.

10. آدرس URL را با عنوان صفحه هماهنگ كنيد


اين گزينه بدين معني نيست كه عنوان موجود بايد هميشه با آدرس صفحه يكسان باشد. استفاده از مفهوم عنوان در آدرس كافي خواهد بود. همچنين شما مي توانيد تغييراتي در آن ايجاد كنيد. آدرس website1.ir/my-favorite-7-articles مي تواند مفهوم را برساند. همچنين ديگر شكل هاي نوشتاري مانند website1.ir/my-favorite-7-seo-articles نيز آدرس خوبي به شمار مي آيد.
منطبق بودن آدرس با عنوان، يك هدف انسان محور است. به عنوان مثال مي توان با استفاده از آدرس به كاربر اطلاع داد كه چه چيزي در محتواي سايت وجود دارد و آيا اين محتواي موجود در آن مي تواند انتظارات او را برآورده سازد يا خير.
به همين خاطر به شدت توصيه مي شود كه عنوان سايت و صفحه خود را با عنوان و سرتيتر هايي كه در آن به كار مي رود منطبق و هماهنگ كنيد. هر چقدر انطباق و هماهنگي بيشتر باشد، بهتر است.

به عنوان مثال دو آدرسي كه در تصوير بالا مشاهده كرديد در فيس بوك منتشر شده است. آدرس اول زياد واضح و روشن نيست. آدرس دوم به گونه اي ساختاردهي شده است كه محتواي موجود با استفاده از آن به خوبي نشان داده شود. ما بايد به دنبال سطح يكساني از شفافيت در آدرس ها و عناوين خود باشيم.

11. قرار دادن حروف اضافه در آدرس سايت ضروري نيست


اگر عنوان/سرتيتر شما حاوي حروف اضافه (Stop Words) است، قرار دادن آن در URL ضروري نيست. در برخي از موارد اين حروف اضافه مي تواند آدرس شما را كوتاه تر كند و خواندن آن در محيط هاي اشتراك گذاري را آسان تر نمايد. در مورد استفاده كردن يا نكردن از حروف اضافه خودتان بايد تصميم بگيريد.
همانطور كه مي بينيد من در اين مقاله تصميم گرفتم كه كلمه For را در آدرس وب سايت قرار دهم چرا كه خواند آن براي مخاطب راحت تر مي شود و همچنين، آدرس دامنه به قدري طولاني نيست كه بخواهد مشكل ساز شود.

12. علائم نامناسب را از آدرس سايت حذف كنيد


زماني كه برخي از علائم متني در آدرس قرار مي گيرند، خواندن آن براي افراد دشوار مي گردد. به طور كلي، بهتر است اين موارد حذف گردد يا كنترل شود. در شكل زير ليستي از كاراكترهاي امن در برابر كاراكترهاي نامناسب را مشاهده مي كنيد:

اين موارد نه تنها خوانايي آدرس سايت را مخدوش مي كنند، بلكه فرآيند خزش را از بين مي برند و در بسياري از مرورگرها اختلال ايجاد مي كنند.

13. تعداد ريدايركت ها را به دو مورد يا كمتر محدود كنيد


اگر كاربر يا خزندۀ يك موتور جستجوگر آدرس A را درخواست كند و به آدرس B منتقل شود، هيچ مشكلي پيش نمي آيد. حتي اگر آدرس B به آدرس C منتقل شود باز هم مشكلي وجود نخواهد داشت (هر چند بهتر است كه آدرس A مستقيماً به آدرس C منتقل شود) اما اين تغيير مسيرها زماني مشكل ساز خواهد بود كه چرخۀ موجود بيش از دو بار تكرار شود.
به طور كلي، موتورهاي جستجوگر چرخۀ ريدايركت ها را به طور دقيق دنبال مي كنند اما معمولاً توصيه مي كنند آدرس هاي مهم در اين چرخه قرار نگيرند زيرا سيگنال هاي رتبه بندي اين آدرسها كاملاً شمرده نمي شود. مشكل بزرگتر براي مرورگرها و كاربراني است كه از بروز اين چرخه خسته مي شوند و ممكن است سايت را ترك نمايند. كاربران موبايلي نيز با اين چرخه مشكل خواهند داشت. به همين خاطر بايد سعي كنيد ريدايركت هاي سايت خود را به حداقل برسانيد و از اين طريق مشكلات خود را حل كنيد.

14. پوشه هاي كمتر، بهتر است


آدرس زير را در نظر بگيريد:
website1.ir/seo/content/strategy/blogging
حالا به آدرس زير توجه كنيد كه ساختار آن كمي تغيير يافته است:
website1.ir/scotch/seo-content-strategy-blogging
اين موضوع بدين معني نيست كه اسلش ها (پوشه ها) ضرورتاً باعث تخريب عملكرد سايت شما مي شوند اما استفاده از آن ها مي تواند ويرايش رشته هاي URL را بسيار پيچيده تر كند. هيچ اجباري براي استفاده كردن يا نكردن از پوشه ها در آدرس وجود ندارد، همه چيز به تصميم شما بستگي خواهد داشت.

15. آدرس سايت خود را هش نكنيد


هش (يا شناساگر URL) در طول تاريخ يك روش براي ارسال بازديد كننده به موقعيت خاصي از سايت بوده است. استفاده از هش هاي URL براي نشان دادن محتواي منحصر به فرد يا جداگانه، ايده خوبي نيست. البته اين موضوع نيز استثناهايي دارد. گوگل، به توسعه دهندگان اجازه مي دهد از هش ها براي ايجاد برنامه هاي آژاكس (Ajax) استفاده كنند. سايت هايي همچون آمازون و توييتر دريافته اند كه استفاده نكردن از هش هاي پيچيده مي تواند مزاياي بسياري به همراه داشته باشد. پس تا جايي كه مي توانيد از آن اجتناب كنيد.

16. به كوچك يا بزرگ بودن حروف در آدرس سايت دقت كنيد


چند سال قبل، جان شرود محتواي جالبي در مورد چالش ها و مشكلات مرتبط با حساسيت به حروف بزرگ و كوچك نوشت. اگر از سرورهاي مايكروسافت/IIS استفاده مي كنيد بايد در اين مورد هوشيار باشيد. اگر ميزباني سايت شما بر روي لينوكس يا يونيكس است، با وجود چنين مواردي به مشكل برخورد مي كنيد. به عنوان مثال website1.ir/AbC يك محتواي جداگانه نسبت به website1.ir/aBc محسوب مي شود و اين براي سايت شما ضرر دارد.

در دنياي ايده آل، شما مي خواهيد موارد نادرست را به طور خودكار به موارد درست منتقل كنيد. پروتكلهاي بازنويسي htaccess براي حل اين مشكل وجود دارد كه مي توانيد از آنها بهره مند شويد.

17. از تعداد زيادي كلمات كليدي استفاده نكنيد


استفاده از كليدواژه هاي بسيار (Keyword Stuffing) در آدرس سايت مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد و جلوي كليك كردن افراد بر روي آن را بگيرد. تكرار كلمات كليدي نيز نمي تواند به رتبه بندي سايت در موتورهاي جستجوگر كمك كند.

گوگل و بينگ پا را فراتر از الگوريتم ها گذاشته اند و به كليدواژه هاي موجود كه بارها تكرار شده اند جايزه نمي دهند. اين موضوع ديگر نمي تواند كمكي به شما بكند. پس شانس رتبه بندي خود را با تكرار كليدواژه در آدرس سايت خراب نكنيد. مطمئن باشيد كه در صورت تكرار كلمات كليدي، كليكي به دست نخواهيد آورد.

رعايت تمامي نكات بالا بسيار مفيد خواهد بود تا بتوانيد URL صفحات خود را به بهترين شكل ممكن بنويسيد چون URL يك ساختار جهاني است پس بايد به صورت يكسان و واحد نوشته شود. يعني از نكاتي يكسان براي نوشتن آن استفاده شود تا همهURL ها شكلي واحد و منظم پيدا كنند. داشتن تناقص در آن به راحتي باعث بوجود آمدن به هم ريختگي و اغتشاش در ذهن كاربر مي شود؛ پس با رعايت روش هاي بهينه سازي URL و همچنين بهينه سازي لينك ها، مي توانيد سئوي بهتري داشته باشيد

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 64
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 311
  • بازدید کلی : 17383
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه