loading...

گروه وب سايت وان

طراحي و راه اندازي وب سايت، سئو و بهينه سازي وب سايت، طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن، خدمات وب، تبليغات اينترنتي، بازاريابي اينتررنتي

بازدید : 311
جمعه 8 بهمن 1400 زمان : 9:25

اين مقاله در حال بروز رساني مي باشد.
در اين مقاله سعي شده است كه مفاهيم تخصصي و اصطلاحات مورد استفاده در دنياي وب سايت و دهكده جهاني وب به همراه توضيح آنها براي شما عزيزان ليست كنيم.
در ابتدا عرض مي كنيم كه به دليل پيشرفت روز افزون تكنولوژي و به روز شدن تكنولوژي، اطلاعات اين مقاله همواره در حال آپديت و به روز شدن مي باشد و اصطلاحات جديد به مقاله اضافه خواهد شد،
بسياري از وبمستران و كساني كه به طراحي ، راه اندازي ، برنامه نويسي ، سئو و بهينه سازي وب سايت علاقه مند هستندوميخواهند دراين عرصه...

بسمه تعالي

اين مقاله در حال بروز رساني مي باشد.
در اين مقاله سعي شده است كه مفاهيم تخصصي و اصطلاحات مورد استفاده در دنياي وب سايت و دهكده جهاني وب به همراه توضيح آنها براي شما عزيزان ليست كنيم.
در ابتدا عرض مي كنيم كه به دليل پيشرفت روز افزون تكنولوژي و به روز شدن تكنولوژي، اطلاعات اين مقاله همواره در حال آپديت و به روز شدن مي باشد و اصطلاحات جديد به مقاله اضافه خواهد شد،
بسياري از وبمستران و كساني كه به طراحي ، راه اندازي ، برنامه نويسي ، سئو و بهينه سازي وب سايت علاقه مند هستند و ميخواهند در اين عرصه پا گذاشته و به دنياي حرفه اي طراحي و برنامه نويسي و سئو وب سايت وارد شوند براي شروع بايد با اصطلاحات تخصصي در اين زمينه آشنا باشند، گروه وب سايت وان در اين مقاله سعي كرده است كاربران عزيز را با اصطلاحات تخصصي در زمينه طراحي ، راه اندازي ، برنامه نويسي ، سئو و بهينه سازي وب سايت آشنا كند، از آنجا كه تكنولوژي و فناوري روز به روز در حال پيشرفت و بروز رساني است و همچنين شاهد تغييرات زيادي در اين زمينه هستيم اين مقاله هم آپديت مي شود و در صورت تغييرات در متون و تعاريف اصلاحات لازم انجام خواهد گرفت.


***اصطلاحات ومفاهيم تخصصي در طراحي،راه اندازي،برنامه نويسي،سئو و بهينه سازي وب سايت-در حال بروز رساني-قسمت اول***

طراحي، ساخت و راه اندازي وب سايت:


با رشد روز افزون تكنولوژي و فناوري اطلاعات و همه گير شدن اينترنت و دهكده جهاني وب(www)، مي توانيم بگوييم كه اينترنت يكي از قسمت هاي بسيار مهم در زندگي روز مره افراد شه است، بيان اين مطلب براي اين است كه به اهميت طراحي و راه اندازي وب سايت پي ببريد، افراد با استفاده از اينترنت بدون وجود وب سايت هيچ كاري نمي توانند انجام دهند به زبان واضح تر اينكه اينترنت بدون طراحي و راه اندازي وب سايت معني و مفهومي ندارد، در واقع لازمه اصلي براي كار با اينترنت ، وب سايت ها مي باشند.
حال اگر شما يكي از كاربران اينترنتي باشيد با گشت و گذار در دنياي جهاني وب و وب سايت هاي مختلف به خواسته هايتان دست مي يابيد. با ابن حال اگر شما جزء افراد يا شركت ها يا سازمان هايي باشيد كه براي شغل و بيزينس و فعاليت خود نياز به يك وب سايت را حس كرده ايد بايد براي فعاليت خود، طراحي وب سايت انجام دهيد و همگام با آپديت و به روز تكنولوژي و فناوري ، خود را آپديت كنيد.
طراحي وب سايت شامل مكاني است كه صفحات مختلف وب در آن وجود دارد و اين صفحات وب شامل متون، تصاوير، ويديوها، صداها و غيره مي باشند كه اين ها وقتي با يك گرافيك حرفه اي و زيبا كنار هم قرار مي گيرند وب سايت را به نمايش مي گذارند.

آپديت، به روز رساني وب سايت:


يك وب سايت بعد از پياده سازي و آپلود شدن در هاست خود و قرار گرفتن در دهكده جهاني وب(www)، اگر هميشه ثابت باشد و همواره يك متن و تصاوير ثابت و بدون تغيير و يكنواخت را نشان دهد، اولا اينكه اصل كارايي خود را از دست مي دهد، ثانيا براي مخاطبين وب سايت خسته كننده خواهد بود.
در اينجاست كه نياز به انجام تغييرات و به روز شدن و اضافه شدن متن و عكس و محتواي وب سايت معني پيدا مي كند. يك وب سايت پس از آپلود شدن و قرار گرفتن در دنياي وب ، نيازمند آپديت شدن متون و محتواي آن و به روز رساني مطالب و اضافه يا حذف كردن مطالب جديد يا قديمي را دارد، تا هم قدرت خود را نشان دهدو هم براي مخاطبين وب سايت جذاب تر باشد، طوري كه در مخاطبين ميل به ورود به وب سايت را همواره ايجاد كند.

توسعه وب سايت:


يك وب سايت پس از قرار گرفتن در دنياي وب ، به جز اينكه نياز دارد متن و تصاويرش آپديت شود و در صورت نياز اضافه يا كم شود، گاهي تكنولوژي جديدي به دنياي وب اضافه مي شود كه مي تواند به بهبود بعضي پارامتر هاي وب سايت از قبيل سئو و بهينه سازي وب سايت يا سرعت لود شدن وب سايت و غيره كمك كند ، در اين زمان خيلي مهم است كه براي وب سايت از اين تكنولوژي ها استفاده كنيم تا هم از مزاياي آن استفاده كنيم و هم مخاطبينمان به حرفه اي بودنمان پي ببرند. به اين استفاده از تكنولوژي هاي جديد توسعه دادن وب سايت مي گويند.

پشتيباني وب سايت:


وب سايت پس از طراحي نياز دارد توسط افراد يا شركت خاصي عمليات پشتيباني وب سايتش را انجام دهد، كليه عمليات آپديت محتواي وب سايت، اضافه يا حذف كردن محتواي وب سايت، توسعه وب سايت، بكاپ گرفتن از اطلاعات محتواي وب سايت، چك كردن ايميل هاي دريافتي و پاسخ دادن آنها، چك كردن بخش نظرات كاربران و پاسخ دادن، اضافه كردن نرم افزار هاي مورد نياز وب سايت در سرور ميزباني وب، بالا بردن امنيت وب سايت از لحاظ حمله هاي سايبري، تست كردن وب سايت براي موارد مختلف و غيره ، جزو عمليات پشتيباني وب سايت مي باشند.

سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، ثبت وب سايت در موتورهاي جستجوگر:


سئو وب سايت، بهينه سازي وب سايت، ثبت وب سايت در موتورهاي جستجوگر به عملياتي گفته مي شود كه وب سايت در ليست موتورهاي جستجوگر قرار بگيرد و وقتي كه كاربران اينترنتي در موتور هاي جستجوگر كلماتي را جستجو كنند موتور هاي جستجوگر در ليست جستجوي خودشان ، نام وب سايت را هم قرار دهند.
در واقع سئو وب سايت و بهينه سازي وب سايت باعث بهتر ديده شدن وب سايت شما در موتورهاي جستجوگر مي شود.

طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن تخصصي:


يك شركت يا سازمان براي مكانيزه كردن سيستم و فعاليت خود نياز به طراحي نرم افزار هايي براي عمليات خود دارند. با انجام تحقيقات كامل كليه ي اموري كه در شركت يا سازمان انجام مي شوند به عنوان داده هاي ورودي برنامه مشخص مي شوند وبرنامه را طوري كه ميخواهند تعريف مي كنند تا اطلاعاتي كه نياز دارند را از برنامه و نرم افزار شان دريافت كنند.
اينطوري كليه كارهايي كه تا آن زمان به صورت دستي و توسط اشخاص انجام مي شد مكانيزه مي شوند و سيستم به صورت ديجيتالي و هوشمند عمليات لازم در شركت را انجام مي دهد، همچنين با توجه به سيستمي بودن نرم افزار بسياري از گزارش هاي حرفه اي و كارهايي كه به صورت دستي نمي شد انجام گيرد و يا زمان بسيار زيادي براي انجامشان نياز داشت، با سرعت خيلي خيلي زياد قابل مشاهده خواهد بود.

خدمات وب:


به كليه امور مربوط به دنياي وب و وب سايت از قبيل طراحي و ساخت و راه اندازي وب سايت، سئو و بهينه سازي وب سايت، طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و اپليكيشن، پشتيباني، توسعه، آپديت و به روز رساني وب سايت، تبليغات اينترنتي، بازاريابي اينترنتي، مشاوره وب، امور هاستينگ و ميزباني وب، امور دامين و دامنه، امور سرورهاي مجازي و اختصاصي، امور پروتكل امن SSL، امور نمايندگي ها، پنل هاي اس ام اس، پنل هاي ايميل، پنل هاي فكس، امور شبكه هاي اجتماعي، مديريت اكانت هاي شبكه هاي اجتماعي و غيره، در دهكده جهاني وب (www) و دنياي مجازي ، خدمات وب مي گويند.

ASP(Active Server Page) – صفحات فعال وب:


زبان برنامه نويسي ساخته يافته توسط مايكروسافت مي باشد كه مبتني بر ويندوز مي باشد و براي اجرا و مديريت نيازمند وجود IIS در ويندوز مي باشد.

IIS(Internet Information Service):


برنامه ميزباني وب سايت هاي مبتني بر ASP و ويندوز مي باشد.

ASP.NET:


همان زبان ساخته يافته ASP مي باشد، تنها در اين نسخه ، علاوه بر امكاناتASP ، كتابخانه هاي بزرگ .NET هم به آن اضافه شده است، از قبيل: پشتيباني زبان هاي مختلف برنامه نويسي، وجود كنترل هاي قابل برنامه نويسي، برنامه نويسي مبتني بر رويداد يا Event ، استفاده از عناصر مبتني بر XML ، اعبار سنجي كاربران، افزايش كارايي با توجه به كامپايل نمودن كدها، پيكربندي و بكارگيري آسان و ...

Visual Studio:


نرم افزار ويژوال استاديو ، يك نرم افزار توسعه يافته براي برنامه نويسان كامپيوتر مي باشد كه ساخته شده توسط شركت مايكروسافت مي باشد.

ويژوال استاديو ، نام محيط يكپارچه توسعه نرم افزار (IDE) شركت مايكروسافت است كه جهت توليد برنامه هاي رايانه اي استفاده مي شود و از آن براي توليد و ساخت و راه اندازي و طراحي وب سايت ها، برنامه هاي كاربردي و طراحي نرم افزار و برنامه نويسي اپليكيشن و خدمات وب استفاده مي شود.

HTML(Hyper Text Markup Language):


اچ تي ام ال به معني زبان نشانه گذاري فوق متن مي باشد.
HTML زبان استانداردي طراحي وب سايت مي باشد. و كليه ي كد هاي صفحه وب هم كدهاي سمت سرور و هم كدهاي سمت كلاينتدر نهايت به كد هاي اچ تي ام ال تبديل شده و توسط مرورگر نمايش داده مي شوند.
اچ تي ام ال زبان نشانه گذاري است يعني اجزا مختلف صفحه وب توسط اجزايي به نام تگ(TAG) در صفحه جاي مي گيرند و طراحي مي شوند، هر كدام از تگ ها داراي خواص و كاربرد هاي مربوط به خودشان مي باشند، مجموع اين تگ ها يك صفحه وب را كامل مي كنند و نحوه نمايش محتواي صفحه وب را مشخص مي كنند.

TAG:


اجزايي هستند كه در طراحي صفحات وب توسط زبان HTML كاربرد دارند، انواع مختلفي تگ TAG وجود دارد كه هر كدام خواص مربوط به خودشان را دارند.

بانك اطلاعاتي:


در طراحي صفحات وب سايت ممكن است به جز متن ها و تصاوير و فايل هايي كه در طراحي صفحات وب وجود دارند، ما نياز داشته باشيم كه صفحات وبي داشته باشيم كه شامل اطلاعات و متون بسيار زيادي باشد،(مثلا يك وب سايت خبرگزاري كه روزانه هزاران خبر در وب سايتش قرار مي دهد)
در اين مواقع ديگر براي هر متن و خبر يك صفحه وب طراحي نمي كنيم، در اين زمان استفاده از بانك هاي اطلاعاتي براي طراحي صفحات وب به ما كمك بسيار زيادي مي كند. ما مي توانستيم اطلاعات و متون را خيلي راحت در بانك اطلاعاتي ذخيره كنيم و در درون وب سايت با كد نويسي هر به اطلاعات خاصي نياز داشتيم آن را از بانك اطلاعاتس استخراج كنيم.
بانك اطلاعاتي در هاست هاي ويندوزي معمولا MS SQL و در هاست هاي تحت لينوكس از MY SQL استفاده مي شود.

خدمات هاستينگ، هاست، فضاي اينترنتي، ميزباني وب:


مقدار فضايي در دنياي وب مي باشد كه حجم آن بنا به انتخاب خودمان مي باشد. ما از هاست يا فضاي اينترنتي يا ميزباني وب براي بار گذاري فايل هاي وب سايتمان استفاده مي كنيم.
هاست يا فضاي اينترنتي يا ميزباني وب ما بر اساس نيازمان مي توانيد تحت ويندوز يا تحت لينوكس باشد.

خدمات دامين، نام، دامنه وب سايت:


هر وب سايت نياز به يك نام دارد تا براي كاربران شناسايي شود ، ما با انتخاب يك نام براي وب سايت و ثبت آن براي وب سايتمان ،نام دامنه يا دامين را به هاست وب سايتمان متصل مي كنيم طوري كه وقتي كاربران در مرورگرشان نام دامنه وب سايت را وارد كنند وب سايتشان نمايش داده شود.

بازاريابي اينترنتي:


به كليه اموري كه از طريق دنياي وب به جذب مشتري كمك كند بازاريابي اينترنتي گفته مي شود. اگر بخواهيم در اين مورد با مثال توضيح بيشتري بدهيم بايد به ايميل هاي تبليغاتي، لينك ها ي بازاريابي، انواع بنر هاي اينترنتي، كليك هاي برنامه ريزي شده و كلي از امور ديگر اشاره كنيم. بازاريابي از طريق اينترنت در واقع هدفمند كردن تمامي امور تبليغاتي اينترنتي با استفاده از دانش روز و تكنولوژي و فناوري مي باشد.

تبليغات اينترنتي:


امروزه تمامي تبليغاتي كه شما در زندگي روزمره شاهد آنها هستيد در حال حاضر به صورت اينترنتي هم امكان پذير شده اند مثلا الان يك رستوران براي تبليغاتش ميتواند از طريق گذاشتن لينك و بنر در وب سايت هاي مرتبط حجم وسيعي از مشتريان را به سوي خود جلب كند.

سرور هاي اشتراكي- Share Server:



در ابتدا بايد عرض كنيم كه اجراي يك وب سايت نيازمند طراحي و راه اندازي و اجراي خدمات زيادي مي باشد كه انجام اين خدمات خود نيازمند وجود سخت افزار ها و نرم افزار ها برا اجراي برنامه هايش مي باشد، اين سخت افزار ها همان ابر كامپيوتر ها يا كامپيوترهاي بزرگ به اصطلاح سرور ها مي باشند، و بايد اطلاع داشته باشيد كه سرور ها خود نيز داراي قطعات سخت افزاري و امكانات سخت افزاري مي باشند كه توسط شركت هاي ارائه دهنده آنها تامين و تعريف مي شوند. بنا بر همين تعاريف، امري كه وجود دارد يا به نحوي در ذات سرور ها طوري است كه بر خلاف سيستم هاي معمولي بايد همواره روشن باشند و همواره از طريق اينترنت به دنياي مجازي متصل باشند.
با توضيحاتي كه در مورد سرور ها بيان شد بايد متوجه شده باشيد كه خود امر مديريت سرور نيازمند كارشناسان و متخصصان حرفه اي و تخصصي مي باشد تا امور نرم افزاري و سخت افزاري مربوط به سرور ها را انجام دهند.

سرور ها به سه نوع مختلف تقسيم مي شوند:
سرور هاي اشتراكي
سرور هاي مجازي (VPS)
سرور اختصاصي

در ابتدا سرور هاي اشتراكي و يا به سخن بهتر هاست هاي اشتراكي را براي شما عزيزان معرفي مي كنيم، امروزه معمول ترين، رايج ترين و ارزان ترين نوع سرور ها و هاستينگ همين سرورهاي اشتراكي مي باشند، در سرور هاي اشتراكي همانطور كه از اسمشان پيداست سرور ها براي چندين هاست و وب سايت مختلف به صورت اشتراكي استفاده مي شوند، حالا سرور اشتراكي از پيش توسط كارشناسان متخصص شركت ارائه دهنده سرور اشتراكي تعريف شده اند و سخت افزار و نرم افزار مشخص شده خود را از قبل نصب نموده اند تا به مشتريانشان ارائه دهند،
پس در اين نوع سرور ها چندين هاست و وب سايت به صورت اشتراكي در يك سرور قرار ميگيرند وكار ميكنند.

سرور هاي مجازي(VPS) - Virtual Private Server:


VPS مخفف كلمه Virtual Private Server و به معني سرور اختصاصي مجازي مي باشد.
سرور مجازي دقيقا همانند يك سرور اختصاصي مستقل و با همان سطح دسترسي عمل مي كند، با اين تفاوت كه چند عدد سرور مجازي بر روي يك سرور فيزيكي قرار مي گيرند. به عبارت بهتر با استفاده از تكنولوژي هاي مجازي سازي مانند VMware و با بهره گيري از سخت افزار هاي پرقدرت و پيشرفته، يك سرور فيزيكي به چندين سرور مجازي (VPS) با امكانات مختلف تقسيم مي شود.
هر سرور مجازي بنا بر تنظيمات و يا كانفيگ اوليه، سهم خاصي از منابع سرور از قبيل پردازنده (CPU)، حافظه اصلي (Ram)، فضاي ديسك سخت (HDD)، پهناي باند و … را به صورت اختصاصي و تضمين شده در اختيار مي گيرد.
به عنوان مثال يك سرور مجازي مي تواند يك گيگابايت از ۶۴ گيگابايت حافظه اصلي سرور(RAM) را بصورت اختصاصي به همراه ۴۰ گيگابايت فضاي ذخيره سازي و ۴۰۰ گيگابايت پهناي باند ماهيانه را در اختيار داشته باشد. اين بدين معناست كه صرف نظر از ميزان مصرف ساير سرورهاي مجازي موجود برروي سرور فيزيكي، سرور مجازي مورد مثال ما تحت هر شرايطي به يك گيگابايت از حافظه اصلي سرور و بقيه منابع اختصاص داده شده، دسترسي خواهد داشت.
هر سرور مجازي بصورت كاملا مستقل عمل مي كند، در نتيجه VPS هاي موجود برروي يك سرور مي توانند از سيستم عاملهاي مختلف و نسخه هاي متفاوت و همچنين نرم افزار هاي اختصاصي خود استفاده نمايند.
از مهمترين مزاياي سرور هاي مجازي در مقايسه با ساير سرويس هاي ميزباني مي توان به هزينه بسيار كمتر آنها نسبت به سرور هاي اختصاصي و استقلال عملكرد و سطح دسترسي بالاتر نسبت به سرويس هاي ميزباني اشتراكي (Shared Hosting) نام برد، بطوري كه هزينه VPS ها در بسياري از مواقع يك پنجم تا يك دهم سرور هاي اختصاصي بوده و در حال حاضر تمامي امكانات آنها را دارا مي باشند، همچنين يك سرور مجازي مي تواند به تعداد دلخواه IP معتبر اختصاصي داشته باشد. در مجموع از ديد كاربر نهايي، سرور مجازي مانند سرور اختصاصي بوده و كاربر به هيچ عنوان تفاوتي را در نحوه عملكرد و كيفيت خدمات مشاهده نخواهد كرد.

مزاياي سرور مجازي نسبت به ميزباني وب اشتراكي:
كنترل: با دراختيار داشتن دسترسي root، يا Administrator شما به راحتي مي توانيد پيكره بندي سرور را تغيير دهيد، برنامه هاي مورد نظر خود را نصب كنيد، و يا تغيير دهيد، كه به هيچ وجه در ميزباني اشتراكي مقدور نيست.
امنيت : فايل سيستم شما كاملا مجزا از ساير مشتريان خواهد بود و مطمئن خواهيد بود كه از دسترس آنها دور است و بدين ترتيب امنيت بيشتري براي شما و فايل هاي شما و يا سايت شما تامين خواهد شد.
مجزا بودن و كارايي: سرور مجازي شما از منابع اختصاص يافته گارانتي شده براي خود به صورت كامل مي تواند استفاده كند و كار مشتريان ديگر سرويس شما را تحت تاثير قرار نخواهد داد.

مزاياي سرور مجازي نسبت به سرور اختصاصي:
هزينه: در واقع شما همه قابليتهاي يك سرور اختصاصي را با كسري از هزينه هاي آن در اختيار خواهيد داشت.
قابليت اطمينان: سازوكار تهيه نسخه پشتيبان به صورت لحظه اي امنيت داده هاي سرور مجازي را تضمين مي كند.
مديريت پذيري: ابزارهاي تعبيه شده در ويرچوزو (Virtuozzo) نصب برنامه ها و تغيير و به روزرساني آنها را سريعا انجام مي دهند.
استفاده از ظرفيتهاي خالي: هر سرور مجازي قادر است تا در صورت خالي بودن ظرفيتهاي سيستم و عدم استفاده از آن بوسيله سرور مجازي ديگر در صورت نياز، از همه آن استفاده كند.
انعطاف پذيري: ارتقاءمنابع اختصاص يافته براي يك سرورمجازي، در صورت نياز به منابع بيشتر به راحتي قابل انجام است.

سرور هاي اختصاصي- Private Server:


سرور اختصاصي يا Private Server معمولابراي مؤسسات و سازمان‌ هاي بزرگي كه به هر دليلي نميخواهند از سرور هاي اشتراكي با ديگر افراد و سازمان‌ها استفاده كنند، مورد استفاده قرار ميگيرد. به دليل اينكه در سرورهاي اختصاصي يا Private Server ، تمام فضاي هارد ‌ديسك سرور به طور كامل و نيز پهناي باند قابل توجهي در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد، امكانات متنوعي براي يك سازمان بزرگ فراهم مي‌ آورد. از آن جمله ميتوان به فضاي ذخيره سازي بسيار بيش‌تر از معمول، ايجاد پايگاه هاي اينترنتي متعدد، پهناي باند بسيار قابل توجه، تأمين بستر ترافيك ماهانه‌ي بيش از ميزان معمول، تسلط و كنترل كامل بر روي سرور اختصاص يافته، آزادي در نصب نرم‌افزارهاي دلخواه بر روي سرور، تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات و داده‌هاي سازمان در هر زمان دلخواه و آزادي در مديريت محتواي سرور اشاره نمود.

بهره‌ مندي از اين ويژگي‌ ها سبب شده است تا بسياري از سازمان‌هاي بزرگ داشتن يك سرور اختصاصي را در مركز داده‌اي (Data Center) ايمن و مطمئن بسيار به صرفه‌ تر از استفاده از فضا بر روي سرور هاي اشتراكي بدانند.

البته تنها كاربرد سرور هاي اختصاصي محدود به سازمان ها و يا شركت هاي بزرگ نمي شود بلكه توسط صاحبان وب سايت هاي دانلود و يا صاحبان بازي هاي آنلاين نيز براي ايجاد گيم سرورها (سرور هاي بازي) با بازديد بالا كه اغلب به فضاي ذخيره سازي و پهناي باند بيشتري نياز دارند مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

پروتكل امن SSL:


امروزه اينترنت به يكي از اركان ارتباطي بين افراد و سازمان ها تبديل شده است. بسياري از ما روزانه اطلاعاتي از اين طريق مي گيريم يا مي فرستيم. اين اطلاعات از نظر اهميت با هم تفاوت زيادي دارند. برخي از اين اطلاعات مانند اخبار يك سايت اهميت امنيتي چنداني ندارند، اما در طرف ديگر اسناد شخصي مثل ايميل ها، رمز حساب هاي بانكي و ... قرار دارند كه دوست نداريم به دست ديگران بيافتند.
اطلاعاتي كه در حالت عادي بين كاربران و دنياي اينترنت رد و بدل مي شوند، به گونه اي هستند كه يك هكر يا خراب كار حرفه اي مي تواند آنها را ببيند و براي اهداف خود مورد سواستفاده قرار دهد. مثلا در يك خريد اينترنتي، زماني كه قصد داريد براي پرداخت به حساب بانكي خود وارد شويد، سايت از شما رمزعبور مي خواهد. حال اگر سايت مورد نظر فاقد برنامه هاي امنيتي لازم باشد، ممكن است اطلاعات شما در ميانه راه بدون آنكه متوجه شويد، دزديده شوند و اگر بد شانس باشيد چند روز بعد كه به حساب تان سر مي زنيد آن را خالي شده مي يابيد.



اما احتمال اين اتفاق بسيار اندك است، زيرا اكثر حساب هاي بانكي و سايت هايي از اين قبيل كه با اطلاعات حساس و مهم در ارتباط اند، معمولا از روش هايي براي رمزگذاري (Encrypt) اطلاعات استفاده مي كنند. در اين حالت اگر اطلاعات در ميان راه دزديده شوند جاي نگراني نخواهد بود، زيرا شكستن رمز آنها تقريبا غيرممكن است.

Https يا SSL چيست و چرا مهم است؟
HTTPS كه مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure مي‌باشد، پروتكلي است موازي با HTTP با اين تفاوت كه سطح امنيت آن به مراتب از پروتكل HTTP بيشتر است. پروتكل HTTP در واقع كاربران اينترنت را مقدور مي‌سازد تا اطلاعات تحت وب را با استفاده از پورت 80 مشاهده يا تبادل كنند. اما همواره تبادل اطلاعات در شبكه هاي كامپيوتري با خطر و نفوذ همراه است لذا وجود بستري امن جهت نقل و انتقال اطلاعات به خصوص براي اطلاعاتي كه از درجه امنيتي بالايي برخوردارند، بسيار ضروري مي باشد.
از جمله حملاتي پروتكل HTTP را تهديد مي كنند Eavesdropping و Man-in-the-Middle مي باشد به اين گونه كه هنگام ايجاد دو حمله مذكور اطلاعات انتقالي مابين مرورگر كاربر و سرور به راحتي به صورت متن ساده قابل مشاهده و استفاده خواهد بود. تفاوت پروتكل HTTPS با HTTP در رمز نگاري اطلاعات انتقاليست به آن معنا اطلاعات رد و بدل شده در شبكه توسط الگوريتم خاصي كد مي شوند بدين ترتيب حتي چنانچه آن اطلاعات توسط بد افزارها و Cracker ها در دسترس قرار گيرد به صورت كدهاي ناخوانا و غير قابل استفاده خواهد بود. بنابراين با استفاده از HTTPS كانال ارتباطي امني درون شبكه‌ي ارتباطي ناامن پديد مي آيد.

پروتكل HTTPS با استفاده از تكنولوژي (SSL (Secure Sockets Layer پياده سازي مي شود. لذا در واقع با خريد و فعال سازي گواهينامه SSL، به طور خودكار HTTPS نيز فعال مي شود. HTTPS از پورت 443 در وب، براي برقراري ارتباط استفاده مي كند.

كاربردها
اكثر معاملات اينترنتي و فروشگاه‌هاي خريد آنلاين، وبسايت هاي حاوي اطلاعات كاربران، شبكه هاي اجتماعي، پورتال ها و سيستم هاي ذخيره سازي از طريق HTTPS در سطح وب، امن مي‌گردند. از جمله وبسايت‌هايي كه از HTTPS استفاده مي‌كنند مي‌توان به Amazon و eBay اشاره كرد. Google نيز به طور پيشفرض براي تمامي وبسايت‌هاي ميزباني شده بر روي سرورهاي خود مانند Gmail از HTTPS استفاده مي‌كند. ضمن اينكه از آنجاييكه اطلاعات كاربران و سرويس هاي آن ها بسيار مهم هستند، irPowerWeb نيز از اين پروتكل در سيستم اطلاعاتي وبسايت خود استفاده كرده است.



پايان قسمت اول، ادامه مقاله اصطلاحات ومفاهيم تخصصي در طراحي،راه اندازي،برنامه نويسي،سئو و بهينه سازي وب سايت را در قسمت بعدي در بخش مقالات بخوانيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 77
  • بازدید سال : 200
  • بازدید کلی : 17272
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه